173 - obtížnost položek a existence souladu mezi kvalitou žáka a obtížnosti položky. Poznamenejme, že obtížnost položek a jejich vazba na kvalitu žáka je stanovována na základě stejné metodiky, která se používá v mezinárodním šetření PISA, tj. na bázi Raschova modelu (Hausknecht et al. 2010). Položky testů mohou nabývat různé podoby od multi-choice otázek, přes přiřazovací úkoly, doplnění chybějícího textu až k otevřeným otázkám. Pro vlastní realizaci testování jsou utvářeny testové sešity, které obsahují příslušný počet otázek různé obtížnosti. Otázky jsou řazeny od nejjednodušších k nejtěžším. Při utváření testových sešitů je kladen důraz na možnost rozlišit výkonnost dobrých a horších žáků (IQB 2011). 2. Administrace testu Testování VERA 3 a VERA 8 v rámci jednoho předmětu probíhá vždy v jeden den pro všechny německé školy. Při realizaci jsou využívány tištěné sešity s testovými položkami, které jsou utvářeny centrálně pod vedením IQB. Vlastní realizace testování je již odpovědností spolkových zemí a vlastních škol. Tisk může být v jednotlivých spolkových zemích zajišťován různě, například ve spolkové zemi Bavorsko si školy stahují testové sešity v dostatečném časovém předstihu prostřednictvím internetového rozhraní a následně zajišťují jejich tisk. Hlavním motivem je v tomto ohledu cena centrálně organizovaného tisku a distribuce. Testování pak probíhá na školách pod vedením pracovníků školy, organizační pokyny jsou zasílány předem ze strany spolkových zemí. Test z jednoho předmětu trvá cca 80 minut. Opravu testů, s využitím metodického manuálu, zajišťují učitelé, kteří výsledky vkládají do internetově založené databáze a již v této fázi získávají zpětnou vazbu k výsledkům svých žáků. Poznamenejme, že částečně správná odpověď je hodnocena jako chybná odpověď. Hodnocení jednotlivých žáků je uloženo v elektronicky zabezpečeném systému (IQB 2013, IQB 2011, Hausknecht et al. 2010). 3. Vyhodnocení testu Volba elektronické podoby zadávání výsledků jednotlivých žáků umožňuje počítačově založené vyhodnocení testování VERA 3 a VERA 8 tak, že žáci a učitelé získávají zpětnou vazbu do několika málo týdnů od realizace testu. Výsledky žáků jsou poskytovány ve dvou podobách, jako (viz IQB 2011, Emmrich et al. 2012): - informace o správných odpovědích na jednotlivé otázky a o procentu správných odpovědí, - informace o výsledcích na pětistupňové škále, kdy každý stupeň škály odpovídá úrovni dosažených kompetencí. Hodnocení výsledků žáků na pětistupňové škále je plně inspirováno metodikou PISA, a to včetně přepočtu individuálních výsledků na stupnici se střední hodnotou 500 a směrodatnou odchylkou 100 a s využitím Raschova modelu. Dále platí, že 2. dosažený stupeň odpovídá minimálním standardům kompetencí, 3. stupeň průměrným standardům a 5. stupeň excelentním standardům. Každý kompetenční stupeň je současně popsán ve smyslu, co by měl žák umět a zároveň je doplněn typickými příklady k řešení. Poznamenejme, že hodnocení je prováděno vzhledem k definovaným kompetenčním oblastem jednotlivých předmětů (viz Hausknecht et al. 2010). Výsledky žáků jsou následně znázorňovány jednak v podobě četností správných a nesprávných odpovědí a jednak v podobě rozdělení četností vzhledem k pěti definovaným úrovním dosažených kompetencí. 173