172 5. Reporting výsledků testu Reporting výsledků PCAP testování je ovlivněn jeho zaměřením na poskytnutí informací o stavu a vývoji vzdělávacího systému jednak Kanady a jednak jednotlivých provincií a teritorií. Z tohoto důvodu se reporting výsledků PCAP testování zaměřuje na tři prvky hodnocené jednak na federální a jednak na provinční úrovni (viz CMEC 2011a), a to: - na zprávu o celkových výsledcích hodnocení pro Kanadu a její provincie, včetně informací o výsledcích specifických skupin žáků, - na vyhodnocení informací z kontextových dotazníků, tj. informace o faktorech ovlivňujících dosažené výsledky, - na zprávy o specifických dílčích tématech zájmu. 2.1.7 Německo V případě Německa je systém hodnocení dosažené úrovně základních gramotností na národní úrovni utvářen jednak národním testováním německých národních standardů na bázi výběrového souboru žáků a jednak celoplošným srovnávacím testováním národních standardů na úrovni spolkových zemí – hodnocení VERA 3 a VERA 8. Náš zájem se v tomto ohledu orientuje na druhé z uvedených testování. Celoplošné srovnávací testování národních standardů VERA 3 a VERA 8 probíhá v Německu každoročně, a to ve 3. a 8. ročníku studia. Volba těchto roků studia je motivována snahou diagnostikovat případné problémy ještě před dokončením studia na základní škole a na nižším stupni střední školy a adekvátně na ně reagovat (viz IQB 2011, Emmrich et al. 2012, Hausknecht et al. 2010). Ve 3. ročníku probíhá testování pro německý jazyk a matematiku, v 8. ročníku pro německý jazyk, matematiku a cizí jazyk. Realizace testování VERA 3 a VERA 8 vychází z dohody německých spolkových zemí, které se současně zavázaly k povinné účasti škol na testování alespoň v jednom z uvedených předmětů. Forma účasti škol v dalších předmětech testování je pak buď také povinná, nebo dobrovolná. Poznamenejme, že podoba realizace testování se mezi jednotlivými spolkovými zeměmi odlišuje a že do testování VERA 3 se zapojují rovněž některé spolkově země v Rakousku respektive německy mluvící část Belgie (viz IQB 2013). Metodické aspekty německého národního testování lze charakterizovat následujícím způsobem (viz IQB 2013, Hausknecht et al. 2010). 1. Vývoj testu Testování VERA 3 a VERA 8 probíhá v podobě písemného testu, přičemž vychází z německých národních standardů. Z tohoto důvodu je testování orientováno na hodnocení stupně dosažených kompetencí, tj. na otázky zaměřené na řešení konkrétních životních situací (Hausknecht et al. 2010). Testovací položky VERA 3 a VERA 8 jsou tvořeny ve vazbě na kompetenční oblasti, které jsou pro jednotlivé předměty definovány v rámci obsahu národních standardů (viz IQB 2013). Vývoj položek testů probíhá prostřednictvím spolupráce spolkových zemí a expertů z praxe pod vedením Institutu pro rozvoj kvality ve vzdělávání (dále jen IQB) v Berlíně. Kvalita vytvořených položek je ověřována na pilotním vzorku cca 3 000 žáků, přičemž pilotáž přináší informace zejména o následujících aspektech testování (IQB 2011, Hausknecht et al. 2010): - srozumitelnost položek a jejich adekvátnost k národním standardům, - neutrálnost položek vzhledem k charakteristikám žáků (např. pohlaví, jazykový původ), 172