168 z celkového počtu), v případě čtenářské gramotnosti multi-choice testové položky (cca dvě třetiny z celkového počtu u 6. ročníku studia, plné pokrytí u 2. ročníku studia). Kvalita vytvořených testových položek je ověřována jednak na bázi expertního posouzení a jednak na bázi pilotáže na cca 1 100 žácích z 30 škol. Výsledky z pilotáže jsou hodnoceny s využitím IRT teorie107 pro stanovení obtížnosti testových položek nebo schopnosti testových položek rozlišit mezi dobrými a špatnými žáky. Nekvalitní, či pro daný rok studia nevhodné, testové položky jsou vynechány a současně je přehodnocena skladba testových položek v rámci výsledných testových sešitů vzhledem k obtížnosti (viz Eivers et al. 2010a). Konečně součástí irského národního hodnocení je rovněž sběr kontextových informací prostřednictvím dotazníkového šetření cíleného (Eivers et al. 2010b, Gillece et al. 2012): - na ředitele školy pro sběr základních informací o škole (např. lokalizace školy, charakteristiky přijímacího řízení, podpora žáků, metody hodnocení a další), - na učitele pro sběr informací o kvalifikaci, způsobech výuky a dalších aspektech vzdělávání, - na žáky pro sběr informací o vzdělávacích postupech a názorech na vzdělávání, - na rodiče pro sběr informací o rodinných předpokladech žáka pro výuku. Poznamenejme, že podoba národního hodnocení v roce 2009 se odlišovala od předchozích národních hodnocení, a proto v technické zprávě není řešena otázka propojení testových položek v čase (srovnej s Eivers et al. 2010a). 3. Administrace testu Hlavní šetření probíhá v tištěné podobě testových sešitů přímo na školách zařazených do testování. Poznamenejme, že dotazníky jsou na školy zasílány s významným předstihem pro možnost hladkého zajištění odpovědí dotazovaných cílových skupin. Vlastní testové sešity nejsou posílány přímo na školy, ale do rukou inspektora, který na dané škole vykonává dohled nad realizací testování. Tento krok lze chápat jako prevenci před únikem testů na veřejnost. Testování probíhá pod dozorem koordinujícího učitele dané školy podle příslušného manuálu administrace s tím, že pro každou školu je určen pracovník školní inspekce, který dohlíží nad průběhem testování. Realizace testů ze čtenářské a matematické gramotnosti je rozdělena do dvou dnů, přičemž doba pro vyplnění testů se pohybuje mezi cca 60 a 100 minutami v závislosti na roku studia a testované gramotnosti (Eivers et al. 2010a). Po dokončení průběhu testování zajišťuje koordinující učitel sesbírání vyplněných testů a jejich zaslání k vyhodnocení na odpovědnou národní instituci108. Zde probíhá oprava testů s využitím definovaných kódovacích knih s tím, že cca 30 % otevřených testových položek je opravováno více než jedním hodnotitelem (viz Eivers et al. 2010a). 4. Vyhodnocení testu Vyhodnocení a analýza výsledků irského národního testování probíhá v několika podobách (srovnej s Eivers et al. 2010b): - vyhodnocení procenta správných odpovědí celkově i v rámci jednotlivých typů testových položek respektive v rozdělení podle pohlaví či jiných charakteristik žáků, 107 Item Response Theory 108 Educational Research Centre 168