166 skóre jednotlivých žáků a jednak celkové agregované průměrné skóre všech žáků pro jednotlivé úkoly i pro jednotlivé vzdělávací oblasti. Vedle toho je hodnocení provedeno pro kategorie výkonnosti, kterých je definováno sedm v návaznosti na známkovací systém finského vzdělávání. Výsledky jsou dále diferencovány vzhledem k dílčím proměnným, jako je pohlaví, socioekonomický původ a jazykový původ žáka, individuální studijní plán žáka, region sídla školy, postoje žáků a další. Hledány jsou přitom statisticky významné rozdíly ve výsledcích. Trendy jsou hodnoceny srovnáním dosaženého skóre pro stejné otázky v referenčních rocích (Hirvonen 2012). 5. Reporting výsledků testu Výsledky národního testování výběrového souboru škol jsou poskytovány školám, municipalitám, regionům a národním úřadům. Každý z těchto aktérů obdrží své výsledky a k tomu rovněž referenční výsledky celého vzorku škol. Aktéři dostávají data v co nejkratším termínu, tradičně do 6-8 týdnů. Výsledky nejsou veřejné, prezentována je národní zpráva s vybranými agregovanými výsledky (Kupiainen, Hautamäki a Karjalainen 2009). 2.1.5 Irsko Irsko představuje zemi s velmi bohatou historií standardizovaného testování (viz např. Shiel, Kellaghan a Moran 2010). Takto například Hislop (2013) hovoří o Irsku jako o jedné z prvních zemí světa, která aplikovala standardizované testování v praxi. Irské standardizované testování je realizováno v několika podobách. Takto je například od roku 2007 realizováno povinné, celoplošné, každoroční, standardizované testování žáků ze čtení v anglickém či irském jazyce a z matematiky na konci 2., 4. a 6. roku studia základní školy (NCCA 2007, DES 2012b, Hislop 2013, UNESCO 2012d). Specifikem tohoto testování je požadavek kladený na centrální schválení standardizovaných testů, které jsou poskytovány školám za finanční úplatu. Školy mají v tomto ohledu příležitost čerpat finanční granty pro pořízení testů, včetně potřebného softwarového vybavení (DES 2012b). Vlastní standardizované testování probíhá pod administrací učitele, který testy rovněž vyhodnocuje (DES 2012b, NCCA 2007). Výsledky standardizovaných testů jsou následně poskytovány žákům, jejich rodičům a učitelům v podobě karet žáka, přičemž reporting o výsledcích žáků probíhá jednak v podobě standardizovaného skóre a jednak v podobě desetibodové škály dosažených výsledků. Při vymezení hraničních bodů pro jednotlivé stupně škály je sledován postup na bázi percentilů (viz např. DES 2012b). Vedle toho jsou agregované výsledky standardizovaných testů využívány rovněž na národní úrovni pro sledování dosažených výsledků celého systému a na úrovni učitele pro identifikaci vzdělávacích potřeb jednotlivých žáků (viz např. NCCA 2007, DES 2012b). Náš hlavní zájem týkající se irského přístupu k hodnocení dosažené úrovně základních gramotností na národní úrovni se ovšem zaměřuje na národní hodnocení dosažených gramotností102. Toto hodnocení probíhá od 70. let 20. století ve čtyřletých až pětiletých časových intervalech, a to primárně pro čtenářskou gramotnost v anglickém jazyce a pro matematickou gramotnost103 (viz Hislop 2013, Eivers et al. 2010a, Eivers 2010b). Poslední irské národní hodnocení dosažených gramotností ve čtenářské a matematické gramotnosti proběhlo v roce 2009, a to ve 2. a 6., tj. posledním, roce studia na základní škole. V tomto 102 National Assessment 103 Poznamenejme, že zároveň jsou realizována i některá dílčí šetření, např. pro hodnocení rozdílů ve výsledcích škol, kde výuka probíhá v irském respektive anglickém jazyce (viz např. Gillece et al. 2012). 166