163 - omezené schopnosti hodnotit komplexní charakter procesu učení omezením formy testových položek na multi-choice výběr. Výsledné utváření testů je ovlivněno jednak počítačovým založením testování a jednak adaptační povahou testů. Adaptační povaha testů znamená, že výsledky žáků postupně konvergují k odpovídající hodnotě. Tohoto je dosaženo prostřednictvím různé obtížnosti položek testů. Primárně je žákovi generována položka testu, která má průměrnou obtížnost. Pokud žák odpoví položku testu správně, je mu automaticky generována položka s vyšší obtížnosti. Naopak v případě chybné odpovědi je generována položka s nižším stupněm obtížnosti. Položky testu jsou tak generovány v návaznosti na předchozí odpovědi žáků. Kvalita položek testů je ověřována na pilotním vzorku 500-700 žáků. Na základě jejich odpovědí je stanovena obtížnost jednotlivých položek a následně jsou analyzovány odpovědi žáků vzhledem k parametrům Raschova modelu. Tímto způsobem jsou vybrány ty položky, které naplňují předpoklady modelu a adekvátně diferencují odpovědi v rámci vztahů obtížnosti položky a dovednosti žáků. Poznamenejme, že cca polovina pilotně ověřovaných položek není do národního testování zařazena. 2. Administrace testu Dánský systém národního testování je plně počítačově založený systém, kdy odpovědi jsou zadávány online přes internetové rozhraní. Učitel a žáci se k testování přihlašují prostřednictvím jedinečného identifikačního čísla, přičemž najednou se může připojit maximálně 6 000 uživatelů. Během testování má žák 45 minut na to, aby vyplnil co nejvíce položek testů. Test probíhá v období únor-duben příslušeného roku, a učitelé mají možnost rezervovat sloty pro testování svých tříd. Vedle toho mají učitelé a jejich žáci možnost zkušebních nepovinných testů, které nabízí příležitost sledovat pokrok ve výsledcích žáků v krátkém časovém období. Průběh testování vychází z výše charakterizované adaptační povahy testů, kdy žák zpracovává úkoly jednotlivých položek, přičemž automaticky je přepočítána hodnota ukazatele dovedností žáka. V návaznosti na získanou hodnotu jsou žákovi přiřazeny další položky testu, přičemž algoritmus postupu testování automaticky přepočítává výkonnost žáka podle jeho odpovědí. Současně je počítána statistická chyba tak, aby byla zajištěna informace o vypovídající schopnosti dosažených výsledků. Platí, že více zodpovězených položek testu poskytuje lepší odhad výsledků žáka. Poznamenejme, že v rámci pořadí položek není respektováno vymezení profilových oblastí jednotlivých předmětů – položky jsou generovány postupně napříč profilovými oblastmi. S ohledem na low-stake charakter testování není v průběhu testu vyloučen zásah učitele101. 3. Vyhodnocení testu Oprava a vyhodnocení testů je realizováno na bázi počítačového zpracování, kdy jsou výsledky generovány automaticky tak, aby cílové skupiny měly zpětnou vazbu na druhý den. Výsledky žáků jsou poskytovány souhrnně i vzhledem k jednotlivým profilovým oblastem a položkám testů. Souhrnné výsledky jsou zpracovány ve dvou podobách: 101 Například možnost prodloužit časovou dobu realizace v případě, že není vyplněn dostatečný počet položek pro statisticky podloženou informaci o výkonnosti žáků 163