162 2.1.3 Dánsko Prvek národního testování se v dánském vzdělávacím systému objevuje od roku 2006 v návaznosti na doporučení OECD. Na základě rozhodnutí dánského parlamentu byly od roku 2006 utvářeny první testy, které byly pilotně ověřovány v roce 2007. V tomto směru se však objevily zásadní problémy se skutečností, že vytvořené položky testů obsahově neměřily to, co měřit měly. Z tohoto důvodu byly v roce 2009 vyvíjeny nové položky, které vytvořily prostor pro zahájení národního testování v roce 2010 (viz Shewbridge et al. 2011). Dánské národní testování probíhá celkem v 7 předmětech, přičemž pro dánský jazyk a matematiku je testování častější (viz tabulka 2-4). Zároveň je rozlišeno mezi deseti povinnými a dvěma nepovinnými testováními. Poznamenejme, že nepovinné testování se týká rovněž dánského jazyka jako druhého jazyka (viz Wandall 2011). Tabulka 2-4: Národní testování žáků dánského základního a nižšího středního vzdělávání Předmět Rok 1 Rok 2 Rok 3 Rok 4 Rok 5 Rok 6 Rok 7 Rok 8 Rok 9 Dánský jazyk X X X X Matematika X X Anglický jazyk X Geografie X Biologie X Fyzika/chemie X Sekundární jazyk Pozn.: Křížkem je označeno povinné testování, modrou šrafou nepovinné testování. Pozn.: Sekundární jazyk je dánský jazyk pro obyvatele Dánska jiného jazykového původu. Zdroj: Wandall (2011) Metodické aspekty dánského národního testování lze charakterizovat následujícím způsobem (viz Wandall 2011, Shewbridge et al. 2011): 1. Vývoj testu Výchozím bodem pro tvorbu testů jsou národní vzdělávací cíle jednotlivých předmětů, které se rozpadají do profilových oblastí (např. čísla a algebra, geometrie, využití pro matematiku). Pro jednotlivé národní vzdělávací cíle profilových oblastí je konstruováno cca 180 multi-choice testových položek. Každý rok je obměňováno zhruba 10 % položek. O souladu testových položek a národních vzdělávacích cílů profilových oblastí rozhoduje expertní panel. Současně je při tvorbě testových položek respektována různorodá schopnost žáků zodpovědět dané položky a na základě této úvahy je definováno pět skupin výkonnosti. V tomto ohledu je stanoveno, aby pro každou z pěti výkonnostních skupin bylo vytvořeno minimálně 20 testových položek. Zvolený model tvorby testových položek je však spojen se dvěma problémy v podobě: - nejasného obsahu testových položek ve vztahu k chybějícímu dánskému kurikulu, 162