159 1. Vývoj testu První fáze stádia vývoje testu je spojena s definicí základního rámce pro vývoj čtyř testů pro oblasti čtení, psaní, jazykové konvence (gramatika) a počtů. V případě testů zaměřených na čtení, jazykové konvence a počty mají otázky charakter jednak multi-choice položek vesměs s nabídkou čtyř odpovědí a jednak položek pro krátké odpovědi97. Hodnocení je dichotomické, kdy žák odpověděl buď správně, nebo nesprávně. V případě testů zaměřených na psaní žák píše odpověď na písemný úkol, který může být různého písemného žánru (např. vyprávění apod.). Vytvořené skripty jsou hodnoceny na základě deseti kritérií. Druhá fáze stádia vývoje testu se zaměřuje na specifikaci položek jako základu pro následnou konstrukci testu. Pro každou takto konstruovanou položku jsou požadovány následující informace: - vazba položky k obsahu vzdělávání popsanému v dokumentu přijatém dohodou mezi státy a teritorii Austrálie, přičemž tento dokument by měl být v budoucnu nahrazen národním kurikulem Austrálie, - úroveň obtížnosti položky ve vztahu k hodnotám kvartilů rozložení očekávaných výsledků žáků v souladu s metrikou NAPLAN, přičemž při konstrukci testu je definován požadavek na předem daný počet položek podle jejich obtížnosti98, - hodnotící klíč pro správné odpovědi. Třetí fáze stádia vývoje testu je orientována na hodnocení kvality položek expertním panelem. Následující čtvrtá fáze stádia vývoje testu pak ověřuje kvalitu položek formou zkušebních testů na vědecky vybraném vzorku žáků. Tímto způsobem jsou zajištěny údaje o výsledcích žáků v odpovědích na jednotlivé položky, přičemž tyto údaje jsou následně vyhodnoceny prostřednictvím psychometrické analýzy dat (např. data o obtížnosti položky, schopnost položky rozlišit mezi žáky s dobrými a špatnými výsledky). Pátá a poslední fáze stádia vývoje testu je spojena s finálním výběrem položek, který prochází opětovně kontrolou expertního panelu. Položky jsou přitom kalibrovány tak, aby výsledky testů byly srovnatelné pro všechny testované věkové skupiny, tj. žáky dokončující 3., 5., 7. a 9. rok vzdělávání, a to prostřednictvím propojujících položek obsažených ve zkušebních testech. Tímto způsobem je zajištěna možnost sledovat vývoj výkonnosti žáka od 3. do 9. roku vzdělávání i změny ve výkonnosti kohort žáků stejného roku vzdělávání. 2. Administrace testu Odpovědnost za administraci testů NAPLAN je rozdělena mezi federální úroveň, úroveň pověřených úřadů států a teritorií a úroveň škol. Role jednotlivých úrovní jsou stanoveny následujícím způsobem (viz ACARA 2013): - Role federální úrovně je spojena s vytvořením a centrálním managementem testů, které jsou následně distribuovány na úroveň pověřených úřadů států a teritorií. - Role pověřených úřadů států a teritorií je spojena s administrací testů na svém území. V tomto ohledu dochází k výběru dodavatele testů v tištěné podobě, který zajišťuje jejich distribuci do škol. 97 Doplnění čísla, slova či krátké fráze 98 Toto rozložení zahrnuje 20 % položek se správnou odpovědí méně než čtvrtiny žáků, 30 % položek pro interval čtvrtina – polovina žáků, 30 % položek pro interval polovina – tři čtvrtiny žáků, a 20 % položek s nesprávnou odpovědí méně než čtvrtiny žáků. 159