158 - Testové položky jsou utvářeny tak, aby pokrývaly základní rámec šetření ICILS a současně aby zahrnovaly všechny tři typy položek v šetření využívaných. Tyto zahrnují jednak tradiční multi-choice a otevřené testové položky, jednak testové položky vztažené k softwarové simulaci, kdy žák provádí činnosti v souladu s pokyny, a jednak autentické testové položky spojené s modifikací a tvorbou informace na bázi využití počítačových aplikací. Poznamenejme, že testové položky šetření ICILS jsou uváděny společným stimulem a že v souladu s běžnou praxí mezinárodních šetření jsou uspořádány do podoby modulů s testovým materiálem na dobu 30 minut. - Součástí šetření ICILS je rovněž kontextový dotazník, který je orientován na cílové skupiny žáků, učitelů, ředitelů a systému. Žákovský dotazník se zaměřuje zejména na postoje a výkonnost žáků v oblasti informační gramotnosti, učitelský dotazník na kompetence a postupy ve výuce informační gramotnosti, ředitelský dotazník na charakteristiky školy (např. ICT výbava, podpora ve škole) a systémový dotazník na politiky a postupy zemí v oblasti informační gramotnosti. - Specifikem šetření ICILS je způsob doručování testových položek v kontextu realizace šetření s využitím počítačů. V tomto ohledu je využíván software vyvinutý ACER s možností okamžitého spuštění na počítačích. Testové položky jsou poskytovány na USB klíči. Podobně výsledky testů jsou zpracovávány elektronicky s možností jejich vrácení na USB klíči nebo nahráním v internetovém rozhraní. V rámci hodnocených mezinárodních šetření je šetření ICILS nejmladší a současně specifické svou realizací v softwarovém prostředí. V tomto ohledu nepatří v první etapě k cílům ICILS hodnocení časových trendů vývoje informační gramotnosti jednotlivých zemí. 2.1.2 Austrálie V případě Austrálie je předmětem našeho zájmu v rámci sledování dosažené úrovně základních gramotností tzv. národní program hodnocení, který se skládá ze dvou částí (SANTIAGO et al. 2011): - Hodnocení National Assessment Program Literacy and Numeracy (NAPLAN) je národním programem hodnocení čtenářské a matematické gramotnosti, které probíhá každý rok plošně pro všechny žáky dokončující 3., 5., 7. a 9. rok vzdělávání. Hodnoceno je celkem pět kompetencí v podobě čtení, psaní, psané výslovnosti, gramatiky a počtů. - Vedle hodnocení čtenářské a matematické gramotnosti jsou předmětem hodnocení rovněž informační, přírodovědná a sociální gramotnost. Toto hodnocení probíhá jednou za tři roky a to pro výběrový soubor žáků. Hodnocení informační a sociální gramotnosti probíhá v 6. a 10. roce vzdělávání, hodnocení přírodovědné gramotnosti pouze v 6. roce vzdělávání. V dalším textu se blíže věnujeme metodice hodnocení NAPLAN s tím, že v některých situacích se rovněž odvoláváme na hodnocení zbývajících tří gramotností. Souhrn technické zprávy k hodnocení NAPLAN96 definuje 5 hlavních stádií hodnocení, které jsou v dalším textu blíže představeny. Zdůrazněme, že metodická podstata hodnocení NAPLAN vykazuje velmi úzkou vazbu k metodikám mezinárodních hodnocení. 96 Viz dokument NAPLAN Technical Summary, úplná technická zpráva k hodnocení NAPLAN není veřejně publikovaná. 158