157 Poznamenejme, že škála je, stejným způsobem jako v metodice šetření PISA i PIRLS/TIMSS, transformována na škálu s průměrnou hodnotou 500 a směrodatnou odchylkou 100. Konečně propojující položky umožňují kalibraci modelu vzhledem k šetření z roku 1999 a tímto způsobem i sledování vývojových trendů. 5. Reporting výsledků testu Reporting výsledků šetření ICCS opětovně probíhá ve vztahu k definované čtyřúrovňové škále šetření. Výsledky zemí jsou prezentovány zejména prostřednictvím průměrné hodnoty dosaženého skóre testovaných žáků jednotlivých zemí respektive prostřednictvím rozdělení četností výsledků žáků vzhledem k definovaným úrovním škály. Zachyceny jsou rovněž změny dosažených výsledků v čase, rozdíly ve výsledcích vzhledem k charakteristikám žáků, rozdíly ve výsledcích žáků mezi školami a žáků uvnitř školy. Při hodnocení je respektována statistická významnost rozdílů. • ICILS Poslední charakterizované mezinárodní šetření je šetření ICILS, jehož cílem je zjistit schopnost jedince využívat počítač ke hledání, utváření a komunikaci informací pro aktivní a efektivní práci doma, ve škole, na pracovišti i v komunitě. Na tomto základě se šetření ICILS zaměřuje na následující cíle (Fraillon a Ainley 2009a): - identifikovat rozdíly ve výsledcích žáků mezi zeměmi a uvnitř zemí vzhledem k informační gramotnosti, - identifikovat dílčí faktory vysvětlení takových rozdílů vzhledem k charakteristikám žáků, škol a systému. Realizace šetření ICILS probíhá v období let 2010 až 2014, s realizací hlavního šetření v roce 2013 a reportingem výsledků v roce 2014. Šetření ICILS je realizováno IEA ve spolupráci s australským ACER95, tedy organizacemi, které se aktivně podílí na utváření metodického rámce v podstatě všech mezinárodních šetření. Tato skutečnost, a v současnosti dosud nezveřejněná technická zpráva šetření ICILS, nás vede k opuštění strukturace textu jako u ostatních mezinárodních šetření a ke zdůraznění pouze hlavních aspektů zveřejněných informací (viz Fraillon a Ainley 2009a, Fraillon a Ainley 2009b): - Mezinárodní šetření ICILS je výběrové šetření, jehož cílovou skupinou jsou žáci v 8. roce studia. Vytvoření výběrového souboru testovaných žáků sleduje tradiční metodiku šetření IEA prostřednictvím dvoufázového stratifikovaného výběru testovaných škol v první etapě a testovaných žáků ve druhé etapě procesu. Primárně je tak vybíráno minimálně 150 škol a v každé škole následně 20 žáků. - Základní rámec testování informační gramotnosti v rámci mezinárodního šetření ICILS je členěn do dvou oblastí. První oblast se zaměřuje na sběr a správu informací se členěním na dílčí témata – znalost a porozumění použití počítače, přístup k informacím a hodnocení informací, management informací. Druhá oblast se zaměřuje na utváření a výměnu informací se členěním na dílčí témata – transformace informace, utváření informace, sdílení informace a bezpečné využití informace. 95 Poznamenejme, že šetření ICILS využívá zkušenosti ACER s realizací australského národního hodnocení při testování informační gramotnosti. 157