152 - V případě žáka se dotazník zaměřuje zejména na identifikaci jeho osobních postojů ke čtení. - V případě školy je dotazník směřován jednak na cílovou skupinu ředitelů a jednak na cílovou skupinu učitelů. Otázky dotazníku se orientují jednak na základní charakteristiky školy (např. lokalizace vzhledem ke stupni urbanizace, velikost školy) a jednak na vnitřní prostředí školy včetně učebních praktik a postojů. - V případě šetření PIRLS je dotazník směřován rovněž na cílovou skupinu rodičů, a to pro identifikaci postojů rodičů k vybraným aspektům čtenářské gramotnosti (např. zájem o čtení, vzdělání, materiální výbava a další). - Konečně čtvrtý dotazník je směřován na národní koordinační centra se zajištěním informací o národním kontextu – např. podoba kurikula, systém vzdělávání, politika podpory rozvoje gramotností apod. 3. Administrace testu Realizace šetření PIRLS/TIMSS sleduje podobný přístup jako šetření PISA na bázi standardizovaného postupu s tím, že mírně posílena se zdá být role národního koordinátora. Relevantní tak jsou opětovně následující skupiny aktérů: - IEA představuje nadnárodního koordinátora realizace šetření PIRLS/TIMSS. Současně IEA provádí kontrolní činnost, kdy například monitoruje průběh realizace testování na souboru 10 % náhodně vybraných škol. - Národní centra koordinace mají za úkol jednak komunikovat s IEA a jednak komunikovat s národními aktéry odpovědnými za realizaci šetření PIRLS/TIMSS, primárně se školním koordinátorem. Mimo jiné jsou národní centra ve spolupráci se školními koordinátory odpovědná za distribuci materiálů do škol respektive za následné zpětné sesbírání. Současně národní centra realizují výběr a školení hodnotitelů a koordinují opravy jednotlivých testů. - Šetření PIRLS/TIMSS probíhají na školách, a proto je třetím významným aktérem jejich realizace školní koordinátor, který je odpovědný za kroky související s přípravou šetření ve škole. Školní koordinátor je rovněž odpovědný za výběr administrátora testu, tj. osobu pověřenou dohledem nad průběhem testování ve třídě, přičemž v některých případech je osoba školního koordinátora a administrátora testu identická. Realizace šetření PIRLS/TIMSS probíhá v písemné podobě, kdy každému žákovi je primárně poskytnut testový sešit s jeho ID číslem. Testové materiály jsou doručovány pod centrální koordinací na příslušné školy. Doba testování se pohybuje kolem 80 minut pro šetření PIRLS/TIMSS pro žáky 4. roku studia a kolem 90 minut pro žáky 8. roku studia. Vyplnění podkladového dotazníku trvá ne déle než 30 minut. Oprava testů probíhá na základě práce hodnotitelů vybraných a proškolených národním koordinačním centrem s využitím detailního hodnotícího manuálu. Značný důraz je kladen na otázky spolehlivosti práce hodnotitelů, což je zajišťováno mimo jiné výběrem cca 200 žáků v každé zemi hodnocených dvěma hodnotiteli s následným srovnáním souladu hodnocení. Spolehlivost hodnocení trendů je zajištěna přidáním starších vyplněných testových položek k opětovnému opravení. Opravy testů jsou zapisovány do elektronického prostředí, přičemž u otevřených testových položek je povoleno hodnocení na stupnici bodů – stupnice 0, 1 a 2 pro šetření TIMSS respektive stupnice 0, 1, 2 a 3 pro šetření PIRLS. 152