150 jsou vyvíjeny testové položky. V tomto ohledu se šetření PIRLS, PISA a TIMSS poněkud odlišují tím, na které aspekty při tvorbě a později vyhodnocení testových položek kladou důraz. Tabulka 2-3 znázorňuje srovnání základního metodického rámce šetření PISA, TIMSS a PIRLS. Tabulka 2-3: Základní metodický rámec mezinárodních šetření PIRLS, PISA a TIMSS; zahrnutí aspektů diferencovaných vzhledem k zastoupení typů otázek – číslo v závorce jako podíl daného typu testové položky na celkovém počtu testových položek (upraveno) Šetření Čtenářská Matematická Přírodovědná PIRLS Účel - čtení pro radost (50) - čtení pro učení (50) Procesy - zjištění informace (20) - vyvození závěru (30) - interpretace myšlenky (30) - vyhodnocení obsahu (20) --- --- PISA Kontext - osobní (36) - vzdělávací (33) - vztažený k zaměstnání (20) - společenský (11) Formát textu - souvislý text (58) - nesouvislý text (31) - smíšený (9) - různý (2) Procesy - zjištění (22) - integrace a interpretace (56) - reflexe a hodnocení (22) Kontext - osobní (25) - vztažený k zaměstnání (25) - společenský (25) - vědecký (25) Obsah - změna a vztahy (25) - prostor a tvary (25) - kvantita (25) - nejistota a data (25) Procesy - formulace matematiky (25) - aplikace matematiky (50) - interpretace matematiky (25) Obsah - fyzický systém (13) - systém o životě (16) - systém o zemi (12) - technologický systém (9) - vědecké dotazování (23) - vědecká explanace (27) Procesy - identifikace (23) - vysvětlení (41) - využití (37) TIMSS --- Obsah - čísla, algebra (50; 60) - geometrie (35; 20) - pravděpodobnost (15; 20) Kognitivní aspekt - vědět (40; 35) - aplikovat (40; 40) - interpretovat (20; 25) Obsah - vědy o životě (45; 55) - fyzikální vědy (35; 25) - vědy o zemi (20; 20) Kognitivní aspekt - vědět (40; 35) - aplikovat (40; 35) - interpretovat (20; 30) Zdroj: vlastní zpracování podle OECD (2013b), Mullis et al. (2009a), Mullis et al. (2009b) Vlastní tvorba testových položek šetření PIRLS/TIMSS je zasazena do výše uvedeného metodického rámce stejným způsobem jako v případě šetření PISA. Takto je například zohledněn podíl jednotlivých testových položek vzhledem k dílčím aspektům metodického rámce, tj. např. podíl testových položek zaměřených na čtení pro radost respektive čtení pro informaci v šetření PIRLS. Poznamenejme, že v rámci 150