145 Tabulka 2-1: Obsah dotazníku mezinárodního šetření PISA 2009 Úroveň Faktory Procesy Otázky Vzdělávací systém Vlivnost země/regionu Status učitele Aktivita komunity Sociální disparity Funkční decentralizace Podoba systému hodnocení Organizace středních škol Investice do vzdělávání Míra centralizace kurikula Politika rovných příležitostí Škola Management školy Socioekonomický status žáků Charakteristiky lokality školy Začlenění rodičů Autonomie školy Vůdcovství Klima, chování Důraz kurikula na čtení Mimo-kurikulární aktivity Podpůrné prostředí školy Otázky pro školu: - kvalita zdrojů školy - velikost, lokalizace, finance - velikost třídy, počet žáků na učitele - míra propadnutí - časová dotace výuky - vybavenost ICT technikou - selektivita školy - efektivita a odpovědnost školy - nedostatek učitelů Otázky pro žáka: - pořádek ve třídě - podněcování četby učitelem - strukturované strategie - čas výuky Otázky pro rodiče: - percepce kvality školy - účast rodiče na chodu školy Prostředí pro instrukce Velikost třídy Složení třídy Charakteristiky učitele Příležitost učit se číst Klima třídy Podpůrný styl výuky čtení Formativní hodnocení Žák Socioekonomický status Pohlaví Imigrační status Úroveň vzdělání rodiče Strategie učení se Četnost čtení Kognitivní přístupy Otázky pro žáka: - radost ze čtení - přístupy ke čtení (pochopení, sumarizace) - různorodost četby, online čtení - využití knihovny Otázky pro rodiče: - zdroje pro čtení doma - podpora a motivování žáka Zdroj: upraveno podle OECD (2012b) Vedle vlastních testů je součástí šetření PISA rovněž dotazník, jehož cílem je zajistit informace o faktorech, které mohou přispět k vysvětlení rozdílů jak dosažených výsledků žáků, tak dosažených výsledků jednotlivých zemí. Základní rámec tvorby dotazníku pro šetření PISA klade důraz na následující principy: - zájem o politicky zajímavá a důležitá témata, - témata s mezinárodním významem, - soulad s předchozími šetřeními PISA pro možnost hodnocení časových trendů. 145