124 - Výsledky škol v národním testování poskytované municipalitám respektive výsledky z mezinárodních šetření umožňují identifikovat hlavní charakteristiky žáků či škol s horšími či lepšími výsledky testování a na ně pak zaměřit pozornost intervencí (návaznost na bod 8 tabulky 1-11). - Využití výsledků ve vzdělávání vzhledem k profesní kariéře učitelů je v případě Norska poměrně omezené. Interní hodnocení učitelů v rámci školy je primárně využíváno pro formativní účely. Finanční ohodnocení je stanoveno zejména ve vazbě na délku služby (návaznost na bod 9 tabulky 1-11), a to i přes tendenci zvyšující se autonomie škol v rozhodování (Nusche et al. 2011b). Celkově tak v případě Norska existuje komplexní využití výsledků externího hodnocení ve vzdělávání ve všech rámcově definovaných oblastech. 1.3.8 Nový Zéland Nový Zéland aktivně využívá poznatky z různých způsobů sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání. Poznatky o kvalitě vzdělávání (návaznost na bod 1 tabulky 1-11) jsou čerpány z širokého spektra zdrojů informací v souladu s nastavením hodnocení novozélandského vzdělávacího systému (viz kapitola 1.2.8). Takto mezinárodní šetření dlouhodobě ukazují na vysokou kvalitu vzdělávacího systému Nového Zélandu, současně však upozorňují na existenci relativně značných rozdílů mezi nejlepšími a nejhoršími žáky, a to zejména v socio-kulturním kontextu (MOE 2011a, NZQA 2011, Nusche et al. 2011a, Telford 2012). Trendy v kvalitě vzdělávacího systému Nového Zélandu jsou rovněž předmětem zájmu reportingu škol k národním standardům, národních výběrových šetření či statistik NCEA (např. Allan 2012, Gilmore et al. 2011, NZQA 2011). Takto jsou získávány zásadní informace pro orientaci vzdělávacích politik se zaměřením na řešení problémů snižování vzdělávacích výsledků žáků (návaznost na bod 2 tabulky 1-11). Výsledky sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání jsou využívány prakticky ve všech oblastech definovaných v tabulce 1-11: - V případě Nového Zélandu panuje obecný souhlas, že srovnávání škol na bázi agregované hodnoty z celonárodních testů nemá vypovídací hodnotu. Naopak novozélandský přístup založený na široké škále metod sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání ze strany učitele umožňuje využít získané poznatky pro formativní hodnocení a zjištění vzdělávacích potřeb žáků (návaznost na bod 7 tabulky 1-11). Novozélandské kurikulum respektive národní standardy poskytují základní rámec pro tento způsob využití výsledků sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání (např. MOE 2011b, MOE 2009). - Ačkoliv Nový Zéland obecně nepreferuje srovnávání škol na bázi agregovaných hodnot výsledků ve vzdělávání, jsou výsledky jednotlivých škol vzhledem k národním standardům zveřejňovány prostřednictvím internetového rozhraní. Cílem tohoto kroku je poskytnout žákům a rodičům informaci o excelentních školách tak, aby tuto excelenci sami požadovali, případně využili při výběru školy (návaznost na body 3 a 4 tabulky 1-11; srovnej s MOE 2012, MOE 2011a, ERO 2011a). Současně jsou výsledky žáků vzhledem k národním standardům poskytovány žákům a jejich rodičům (návaznost na body 5 a 6 tabulky 1-11), a to jako zdroj informací pro další vzdělávací postup (srovnej s MOE 2009, Nusche et al. 2011a). V neposlední řadě umožňují hodnocení národních standardů, výsledky národních výběrových šetření a mezinárodních šetření i poznatky z inspekční činnosti poznat hlavní charakteristiky žáků s horšími či lepšími výsledky národního testování a na ně pak zaměřit pozornost intervencí (návaznost na bod 8 tabulky 1-11; viz Gilmore et al. 2011). Nejlepší školy zároveň slouží jako příklady dobré praxe (návaznost na bod 10 tabulky 1-11; srovnej s Nusche 124