116 1.3 Způsoby využití sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání Třetí podkapitola diskutuje různorodé způsoby využití sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání. Výchozím rámcem této diskuse je přehled vybraných způsobů externího a interního využití výsledků sledování hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání tak, jak jsou uvedeny v tabulce 1-11. Tyto jsou hodnoceny vzhledem k situaci sledovaných zemí se závěrečným souhrnem hlavních poznatků. Tabulka 1-11: Přehled analyzovaných způsobů externího a interního užití výsledků sledování a hodnocení kvality a efektivity vzdělávacích institucí v zemích OECD Způsob užití 1. Využití výsledků sledování a hodnocení kvality a efektivity vzdělávacích institucí pro srovnání kvality vzdělávacího systému - hodnocení efektivity vynaložených veřejných prostředků 2. Využití výsledků sledování a hodnocení kvality a efektivity vzdělávacích institucí pro úpravu standardů výuky či obsahu kurikula 3. Využití výsledků sledování a hodnocení kvality a efektivity vzdělávacích institucí pro srovnání kvality škol; tj. informace o kvalitě vzdělávání škol 4. Využití výsledků sledování a hodnocení kvality a efektivity vzdělávacích institucí pro rozhodování o další studijní dráze žáka 5. Využití výsledků sledování a hodnocení kvality a efektivity vzdělávacích institucí pro informování žáků o jejich dosahovaných výsledcích vzdělávání 6. Využití výsledků sledování a hodnocení kvality a efektivity vzdělávacích institucí pro informování zákonných zástupců žáků o dosahovaných výsledcích vzdělávání žáků 7. Využití výsledků sledování a hodnocení kvality a efektivity vzdělávacích institucí pro formativní hodnocení se zjištěním výukových potřeb žáků 8. Využití výsledků sledování a hodnocení kvality a efektivity vzdělávacích institucí pro identifikaci charakteristik problémových skupin žáků s horšími výsledky vzdělávání respektive nadaných skupin žáků s excelentními výsledky 9. Využití výsledků sledování a hodnocení kvality a efektivity vzdělávacích institucí pro hodnocení práce učitelů s dopady v oblasti jejich odměňování 10. Využití výsledků sledování a hodnocení kvality a efektivity vzdělávacích institucí pro identifikaci příkladů dobré praxe, ve smyslu chápání kvality vzdělávání jako excelence 1.3.1 Austrálie V případě Austrálie byl vypracován poměrně komplexní systém pro využití výsledků sledování a hodnocení kvality a efektivity vzdělávání. Primární princip v tomto ohledu klade důraz na otevřenost a odpovědnost vzdělávacího systému za veřejné prostředky, a proto jsou výsledky sledování a hodnocení kvality a efektivity vzdělávání veřejně přístupné. Nejvýznamnějším nástrojem je v tomto směru národní testování (zejména NAPLAN), které poskytuje informace na úrovni žáka, školy a vzdělávacího systému. Tyto informace jsou veřejně přístupné prostřednictvím webového rozhraní. Zásadní význam však mají rovněž mezinárodní šetření. Austrálie se mezinárodních šetření kvality vzdělávání účastní od jejich počátků – hodnocení PISA od roku 2000 (viz Thomson et al. 2011) a hodnocení TIMSS od roku 1995 (viz Thomson et al. 2012). Výsledky 116