106 v tomto ohledu je koncept strategického plánování promítnutý do školních plánů/zpráv o kvalitě a spojený s jasnou formulací cílů, nástrojů k jejich naplnění a hodnotícího systému (viz rovněž OECD 2013d). Při definici systému hodnocení přitom hrají zásadní roli výsledky externích testů, pokud jsou data poskytována včas a s možností využití benchmarkingu, ale rovněž základní školní statistiky či průzkumy spokojenosti rodičů a dalších relevantních aktérů. Celý systém sebehodnocení škol je současně propojen na cíle na vyšších organizačních úrovních, tj. na národní, regionální či místní vzdělávací cíle. Druhý klíčový poznatek pak má vazbu na externí hodnocení škol, a to zejména vzhledem k práci školní inspekce68. V tomto ohledu lze naopak sledovat zásadní rozdíly mezi sledovanými zeměmi, kdy některé země realizují externí hodnocení s využitím speciální instituce školní inspekce, zatímco jiné země využívají v tomto ohledu vazby zřizovatel-škola. Různý je rovněž přístup k délce cyklů úplných inspekcí respektive využití hodnocení výsledků škol při jejich výběru k inspekci (viz tabulka 1-8). Přes tyto skutečnost lze v činnosti školních inspekcí identifikovat některé současné trendy (viz rovněž OECD 2013d): - posilování poradní role školní inspekce, tj. posun od role hodnocení souladu s legislativou k roli podpůrné vzhledem k dosahovaným vzdělávacím výsledkům (např. školní inspekce Anglie, Irska, Německa, Norska, Nového Zélandu, Švédska), - posun od úplných inspekcí všech škol k výběru škol k inspekci na bázi jimi dosahovaných vzdělávacích výsledků, a to se zaměřením jak na zaostávající školy, tak na nejlepší školy jako příklady dobré praxe. Tabulka 1-8: Vybrané aspekty externího hodnocení škol na bázi inspekční činnosti ve sledovaných zemích Země Odpovědnost Cyklus úplných inspekcí Výběr škol podle výsledků Austrálie Inspekce států 2-4 roky Ano Dánsko Národní a místní úřady - - Finsko Místní úřady - - Irsko Inspekce 10 let Ano, zájem posilovat Kanada* Regionální a místní úřady - - Německo Inspekce spolkových zemí 4-6 let Ne Norsko Regionální a místní úřady - - Nový Zéland Inspekce 3 roky Ano Polsko Národní a regionální úřady - - Rakousko Regionální a místní úřady - - Slovensko Inspekce 5 let Ne Slovinsko Inspekce 5 let Ne Spojené státy Regionální a místní úřady - - Švédsko Inspekce 3 roky Ano, zájem posilovat VB – Anglie Inspekce 5 let Ano * Na příkladu provincie Ontario Zdroj: vlastní zpracování – syntéza poznatků dílčích podkapitol; OECD (2013d) 68 Poznamenejme, že problematika externího testování je diskutována v jiné kapitole této studie. 106