105 Tabulka 1-7: Vybrané aspekty hodnocení učitelů ve sledovaných zemích Země Sebehodnocení Probace/vstupní program Registrace Postupové hodnocení* Austrálie Ano Ano Ano Ano Dánsko Ano Ne Ne Ne Finsko Ano Ne Ne Ne Irsko Ano Ano Ano Ne Kanada Ano Ano Ne Ne Německo Ano Ano – některé země Ano – některé země Ano – některé země Norsko Ano Ne Ne Ne Nový Zéland Ano Ano Ano Ano Polsko Ano Ano Ne Ano Rakousko Ano Ne Ne Ne Slovensko Ano Ano Ne Ano Slovinsko Ano Ano Ne Ano Spojené státy Ano Ano Ano Ano Švédsko Ano Ano Ano Ne VB – Anglie Ano Ano Ne Ano * Dobrovolný typ hodnocení pro kariérní postup Zdroj: vlastní zpracování – syntéza poznatků dílčích podkapitol; doba probace rovněž v rámci srovnání s OECD (2013a) Za pozornost stojí, že systém kariérního růstu je typicky pro sledované postsocialistické země, zatímco registraci/certifikaci učitelů můžeme identifikovat zejména v případě některých anglosaských zemí. Mezi další významné aspekty přístupů k hodnocení učitelů lze zařadit definici standardů práce učitelů použité pro dílčí formy jejich hodnocení (např. Austrálie, provincie Ontario v Kanadě, Anglie), které tradičně obsahují čtyři dílčí prvky (viz např. OECD 2013d): - plánování a příprava výuky, - prostředí třídy, - instrukce žákům, - profesionální odpovědnost včetně vazeb k vnějšímu prostředí. Konečně zdůrazněme ještě jeden významný prvek spojený s hodnocením práce učitelů, který je uváděn v případě nejúspěšnějších vzdělávacích systémů, jako je Finsko, Kanada či Německo. Tento prvek má vztah ke kvalitě učitelů prostřednictvím prestiže tohoto povolání, která ovlivňuje zájem žáků středních škol o studium pedagogiky na vysoké škole. Kvalita studentů pedagogiky na vysokých školách spolu s kvalitou jejich počátečního a dalšího vzdělávání pak utváří faktory vysvětlení úspěchů výše uvedených vzdělávacích systémů na základě úvahy, že vzdělávací systém nemůže být lepší, než je kvalita jeho učitelů (srovnej s OECD 2013d). Hodnocení na úrovni škol přináší zejména následující poznatky. Primární poznatek je spojen s rostoucím významem sebehodnocení škol prakticky ve všech sledovaných zemích. Obecným metodickým přístupem 105