104 Tabulka 1-6: Vybrané aspekty hodnocení žáků ve sledovaných zemích Země Hodnocení v rané fázi Závěrečná zkouška SŠ Externí testování Austrálie Známkou Ne Ano Dánsko Slovně Ano Ano Finsko Slovně Ano Ne Irsko Známkou Ano Ano Kanada Známkou Ano Ano Německo Slovně Ano Ano Norsko Slovně Ano Ano Nový Zéland Slovně Ne Ne Polsko Slovně Ano Ano Rakousko Slovně Ano Ano Slovensko Slovně Ano Ano Slovinsko Slovně Ano Ano Spojené státy Známkou Ne Ano Švédsko Slovně Ne Ano VB – Anglie Známkou Ne Ano Zdroj: vlastní zpracování – syntéza poznatků dílčích podkapitol Hodnocení na úrovni učitelů patří k nejméně formalizovaným aspektům hodnocení vzdělávacích systémů sledovaných zemí. OECD (2013d) poukazuje rovněž na skutečnost, že hodnocení učitelů je jednou z nejvíce diskutovaných oblastí hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání, a to mimo jiné v závislosti jednak na přístupu učitelů školy k hodnocení a jednak na kapacitních možnostech relevantních aktérů hodnotit učitele (např. otázka administrativní zátěže ředitelů školy). Poznamenejme, že OECD (2013d) dále hovoří o vyšší ochotě učitelů účastnit se hodnocení pro účely osobního rozvoje a nižší ochotě učitelů účastnit se hodnocení pro sumativní účely, např. ve vazbě na finanční ohodnocení. Tabulka 1-7 naznačuje, že určitá forma sebehodnocení je využívána ve všech sledovaných zemích a slouží jako nástroj pro osobní rozvoj učitele (srovnej s OECD 2013d). Další formy hodnocení učitelů již nejsou zcela univerzální a zahrnují: - specifické přístupy k hodnocení začínajících učitelů s tím, že po probační dobu je začínajícím učitelům poskytována podpora na bázi mentoringu či jiného nástroje, - požadavek na registraci učitele s její průběžnou obnovou, jako záruka kvalifikovanosti učitelů ve školství, - systém kariérního růstu definující specifické kategorie učitelů s vazbou na jejich osobnostní a finanční ohodnocení. 104