99 Konečně uveďme, že za nástroj záruky kvality vzdělávání lze považovat rovněž anglický kvalifikační rámec. Hlavním účelem tohoto nástroje je zajistit transparentní a srovnatelný systém kvalifikačních a vzdělávacích rámců, a to včetně vazby na mobilitu mezi školami (viz např. UNESCO 2012g). Hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání na úrovni učitele je v případě Anglie řešeno na bázi učitelských standardů. Ty definují minimální úroveň očekávání kladených na kvalifikovaného učitele, přičemž se člení na standardy vztažené k výuce a standardy vztažené k chování učitele (viz DFE 2013a; rámeček 1-5 pro přehled anglických učitelských standardů). Standardy představují základní obsahový rámec pro sebehodnocení učitele (UNESCO 2012g), každoroční hodnocení práce učitele (Hodgson 2012, UNESCO 2012g) i hodnocení kvality vzdělávání ze strany anglické školní inspekce (viz Ofsted 2013) a zároveň jsou využívány pro rozhodování o kariérním postupu učitele. V tomto ohledu jsou definovány různé profesní kategorie učitelů, a to včetně kategorií (DFE 2012a): - učitele s pokročilými znalostmi a dovednostmi, - excelentního učitele. Rámeček 1-5: Standardy učitele - Anglie Anglické standardy učitele jsou ve svém obsahu členěny jednak na vzdělávací část a jednak na část týkající se chování učitele. Vzdělávací standardy zahrnují zejména následující body: - Stanovit vysoká očekávání, která žáky inspirují a motivují a současně jsou pro ně výzvou - Podporovat zlepšování a dobré výsledky žáků - Demonstrovat dobrou znalost vyučovaného předmětu a jeho kurikula - Plánovat a učit prostřednictvím dobře strukturovaných předmětů - Přizpůsobit výuku silným stránkám a potřebám všech žáků - Využívat hodnocení přesně a účelně - Řídit efektivně chování žáků pro zajištění kvalitního a bezpečného vzdělávacího prostředí - Naplňovat širší profesionální odpovědnosti ve vztahu ke kolegům i komunitě Standardy týkající se chování učitelů pak zdůrazňují požadavek, aby učitel zvyšoval veřejnou důvěru ve svou profesi a zachoval vysoké standardy etiky a chování ve škole i mimo ní. Tohoto požadavku učitel dosahuje mimo jiné důvěrou ve svou přesnost a dochvilnost. Zdroj: DFE (2013a) Pro to, aby byl učitel zařazen do některé z uvedených kategorií, musí naplňovat požadovanou úroveň definovaných standardů. Primární posouzení v tomto ohledu přísluší řediteli školy, který formuluje rozhodnutí o zahájení externího hodnocení vzhledem k učitelským standardům. Při hodnocení jsou využity jednak podklady vytvořené učitelem, které dokládají jeho dlouhodobě vysokou kvalitu práce a profesní růst, a jednak přímé hodnocení učitele prostřednictvím hospitace ve výuce respektive osobního rozhovoru. Zdůrazněme, že zařazení učitele do jedné z výše uvedených kategorií je spojeno rovněž s vyšším platovým ohodnocením (viz DFE 2012a). Poznamenejme, že v anglickém systému učitelských platů hraje stále zásadní význam délka praxe. V tomto ohledu však lze pozorovat silný tlak na nahrazení tohoto kritéria příspěvkem učitele ke vzdělávacím výsledkům žáků (viz Hodgson 2012). Hodnocení a sledování kvality ve vzdělávání na úrovni anglických škol probíhá jak v interní, tak externí podobě. Interní hodnocení školy je tradičně založeno na principech strategického plánování s identifikací silných a slabých stránek školy v kontextu benchmarkingu a návrhem cílů ke zlepšení stavu (viz např. Bew 2011). Podpůrnou roli v tomto směru plní mimo jiné anglická školní inspekce (srovnej s Ofsted 2012, 99