98 a slabé stránky. Vedle toho má učitel povinnost realizovat externě vytvořený standardizovaný test v klíčových předmětech anglický jazyk, matematika a přírodověda, který sám opravuje. Průběžné hodnocení učitele je takto konfrontováno s výsledky žáků v externím testu s tím, že významné rozdíly v hodnocení vyžadují učitelovo zdůvodnění. O výsledcích žáků jsou informováni rodiče (STA 2012a, UNESCO 2012g, Eurydice 2009a). Poznamenejme, že podoba povinného externího testu ve vzdělávací etapě KS 1 byla upravena v roce 2005 posílením role třídního učitele (Bew 2011). - V případě vzdělávací etapy KS 2, tj. na konci střední školy, je hodnocení žáka opětovně založeno na průběžném hodnocení učitelem a na výsledcích externího testování s tím, že posílen je externí aspekt hodnocení. Hodnocení žáka učitelem představuje mix formativních a sumativních metod, které ukazují, na jaké úrovni žák naplnil definované cíle/standardy kurikula. Vedle toho realizuje pověřený administrátor školy externí testování národního kurikula v klíčových předmětech anglický jazyk a matematika na výkonnostní úrovni 3-5 a 6, které je povinné pro všechny žáky absolvující vzdělávací etapu KS 2. Hodnocení testů je ovšem prováděno externě, a to pověřenou národní institucí – Standards & Testing Agency (dále jen STA). Zároveň je stanovena povinnost zaslat STA učitelovo hodnocení žáků ve třech klíčových předmětech ještě před zveřejněním výsledků testů národního kurikula (viz STA 2012b, Eurydice 2009a). Poznamenejme, že od roku 2009 není realizováno povinné testování z přírodovědy (UNESCO 2012g), které probíhá na výběrovém souboru (Bew 2011). Rovněž uveďme, že další reformní úvahy hovoří o rozdělení vzdělávací etapy KS 2 na dvě kratší s formulací vzdělávacích cílů v letech 2, 4 a 6 studia (viz Oates et al. 2011). - V případě vzdělávací etapy KS 3 je hodnocení žáka prováděno pouze učitelem. Externí testy jsou nabízeny pouze jako dobrovolný, podpůrný nástroj rozhodování. Na konci vzdělávací etapy KS 3 má učitel povinnost provést celkové hodnocení žáka vzhledem k dosaženým úrovním cílů/standardů. Současně je závazným reporting výsledků žáků ve třech klíčových předmětech STA s tím, že výsledky v dalších předmětech jsou sdělovány žákům a rodičům, a to včetně informace o postavení žáka vzhledem k národním průměrným hodnotám (STA 2012c). Poznamenejme, že povinné testování ve vzdělávací etapě KS 3 bylo zrušeno v roce 2008 a nahrazeno lepším průběžným hodnocením učitele a častějším reportingem rodičům. Motivem ke zrušení povinného testu byla relativní časová blízkost hodnocení GCSE (Eurydice 2009a, UNESCO 2012g). - V případě vzdělávací etapy KS 4, tj. na konci střední školy, je hodnocena dosažená kvalifikace žáka, a to nejčastěji v podobě tzv. obecného certifikátu středoškolského vzdělávání (dále jen GCSE). GCSE, zavedený v 80. letech 20. století, je poskytovaný ve více než 40 předmětech. Podstata GCSE hodnocení spočívá v následujících krocích. Primárně si žák vybírá předměty pro GCSE hodnocení na konci vzdělávací etapy KS 3. Na konci dvouleté vzdělávací etapy KS 4 jsou výsledky žáka hodnoceny známkou v rozpětí A*(A)-G a to na bázi závěrečného testu, průběžných testů či jiných forem hodnocení v závislosti na předmětu. Poznamenejme, že GCSE hodnocení je povinné pro klíčové předměty a dále že je nabízeno ve dvou úrovních. Na vyšší úrovni může žák získat známky A-C, na nižší úrovni pak D-G (UNESCO 2012g). Dále uveďme, že v současnosti probíhají intenzivní jednání o reformě GCSE hodnocení ve vazbě na jeho klesající kvalitu (viz DFE 2013c) a konečně poukažme na vztah dobrých vzdělávacích výsledků v GCSE hodnocení a přijetí ke studiu na vysokou školu (UNESCO 2012g). Anglie představuje zemi s velmi bohatou historií testování národního kurikula (viz např. Hall a Ozerk 2008). Toto testování je dlouhodobě spojeno s kritikou ve vztahu ke zveřejňování výsledků, učení se na testy či organizačním problémům (viz např. Bew 2011, Mansell a James 2009, Isaacs 2010). V této souvislosti uvádí Anglie svůj zájem o odstranění problému učení se na testy vedoucí k zúžení vyučovaného kurikula (DFE 2010). 98