61 hodnocení kvality práce učitelů využívány následující postupy (viz Hislop 2009, Hislop 2012, Hislop 2013, UNESCO 2012d, Looney 2011): - hodnocení práce začínajících učitelů pro jejich vstup do profese prostřednictvím externího posouzení ze strany školní inspekce respektive ředitele, - hodnocení učitelů dlouhodobě dosahujících špatné výkonnosti prostřednictvím externího posouzení podnětu ředitele ze strany školní inspekce. Aspektem kvality učitelů je rovněž prvek registrace (viz OECD 2013a). Konečně poznamenejme, že povolání učitele má v Irsku poměrně vysokou prestiž, když do vzdělávacího systému vysokých škol vstupují více méně nejlepší žáci (viz Hislop 2013, UNESCO 2012d, Hislop 2012). Hodnocení na úrovni škol v sobě zahrnuje jak interní, tak externí dimenzi. Prvním typickým znakem v tomto ohledu je posilování významu školního sebehodnocení, a to na bázi procesu strategického plánování, tj. školních plánů43. Takto jsou na základě analýzy disponibilních dat identifikovány potřeby jednotlivých škol s následnou formulací cílů a opatření k jejich dosažení a reportingem dosažení plánovaných změn primárně školní komunitě (DES 2012a). Obsah školních plánů logicky navazuje na cíle irského vzdělávacího systému, což se mimo jiné projevuje v požadavku na zohlednění dílčích aspektů strategie zaměřené na zlepšování čtenářské a matematické gramotnosti irských žáků (srovnej s DES 2011c). Poznamenejme, že pro praktickou implementaci procesu sebehodnocení škol byla vydána řada podpůrných metodických materiálů (např. DES 2012a; srovnej s Hislop 2009), nicméně Hislop (2012) poukazuje na nedostatečný stupeň standardizace sebehodnocení jako důvodu, proč irská inspekce nepracuje v plném rozsahu s obsahem závěrů sebehodnocení škol. Externí hodnocení irských škol je primárně založeno na práci školní inspekce44, jejíž hlavní misí je jednak poskytovat záruku kvality vzdělávání a jednak zlepšovat výsledky ve vzdělávání. Za tímto účelem se práce irské školní inspekce orientuje jak na hodnocení souladu práce školy s legislativou, tak na poradní roli pro zlepšování vzdělávacího procesu (viz UNESCO 2012d, Hislop 2009). Činnost irské školní inspekce je tak orientována zejména na témata managementu a plánování školy, realizace vlastní výuky a podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (viz Hislop 2009). V rámci své činnosti realizuje irská školní inspekce různé typy inspekcí (Hislop 2009, Hislop 2012): - úplná inspekce se týká komplexního hodnocení celé školy. Záměr inspekce je v tomto případě ohlášen cca 3 týdny předem včetně vyjasnění obsahu, načež ředitel školy shromažďuje všechny potřebné dokumenty zahrnující rovněž výsledky národních standardizovaných testů. Vlastní inspekce na místě potom probíhá 2 až 5 dní v závislosti na velikosti školy a zahrnuje jednak rozhovory s relevantními aktéry a jednak hospitace ve výuce. Úplná inspekce je realizována v každé škole v intervalu cca jednou za 10 let, přičemž u specifických případů může být tento časový interval kratší. Z výsledků inspekce je následně vytvořena závěrečná zpráva, která je rovněž diskutována se zástupci školy se zohledněním jejich připomínek. V případě identifikace závažných vzdělávacích problémů je ze strany školní inspekce monitorován průběh nápravy včetně podpůrných činností k realizaci. - krátká, náhodná inspekce je na rozdíl od úplné inspekce neohlášena dopředu a zaměřuje se na hodnocení výuky ve třídě. Četnost tohoto typu inspekce je vyšší než v případě úplné inspekce. Tematická inspekce se pak zaměřuje na specifickou problémovou oblast vzdělávacího procesu. 43 Poznamenejme, že irská legislativa klade požadavek na sebehodnocení školy (viz Hislop 2009) s primární odpovědností ředitele (Hislop 2012). 44 Poznamenejme, že práce školní inspekce má v Irsku tradici sahající až do 19. století (viz Hislop 2009). 61