47 Vedle více méně univerzálních aspektů kvality ve vzdělávání lze identifikovat rovněž některá specifika hodnocených zemí. K těm zejména patří: - Jednoznačná deklarace zájmu o světovou excelenci ve vzdělávání ve strategických dokumentech Dánska a Finska respektive Anglie, Kanady, Nového Zélandu, Slovinska a USA ve srovnání se vzdělávacími systémy dalších zemí, - Zdůraznění tématu migračního/etnického původu žáků ve strategických dokumentech Austrálie, Kanady, Německa, Nového Zélandu či Slovinska, - Zdůraznění role školy jako komunitního centra a místa posunujícího se k více neformálním volnočasovým aktivitám ve strategických dokumentech Dánska, Finska či Německa, - Význam duálního vzdělávání pro vzdělávací systém Německa. Tabulka 1-1: Zakotvení různých definic kvality ve vzdělávání v koncepčních dokumentech sledovaných zemí – syntéza poznatků; tmavě modrá – významné zakotvení, světle modrá – spíše omezené zmínky Země Excelence/rovnost Soulad s účelem Transformace Efektivita Austrálie MP Dánsko KC, SL Finsko KC, SL Irsko Kanada SL, MP Německo KC, MP DŠ Norsko Nový Zéland MP; SL Polsko Rakousko Slovensko HP Slovinsko MP; SL Spojené státy SL HP Švédsko HP VB – Anglie SL HP Pozn.: DŠ – duální školství, HP – hodnota za peníze, KC – škola vnímána jako komunitní centrum, MP – důraz na téma žáci s migračním či jiným etnickým původem, SL – explicitní uvedení země jako světového lídra ve vzdělávání Zdroj: vlastní zpracování – syntéza poznatků dílčích podkapitol Výše uvedené skutečnosti mají svůj vztah k základním socioekonomickým charakteristikám a historickým předpokladům uvedených zemí. K těm mimo jiné patří historické postavení Německa jako jádrového území evropského průmyslu, postavení Austrálie, Kanady a Nového Zélandu jako tradičních cílových zemí mezinárodní migrace či rostoucí podíl přistěhovalců na území Německa. Zatímco vnímání kvality ve vzdělávání v duchu excelence/rovnosti, souladu s účelem či transformace lze nalézt ve strategických dokumentech všech hodnocených zemí, je zakotvení konceptu ekonomické 47