27 - Melbourne Declaration on Educational Goals for Young Australians1 definující hlavní cíle Austrálie ve vzdělávání (viz MCEETYA 2008), - National Education Agreement2 jako dohody federální vlády Austrálie a vlád jednotlivých států federace týkající se oblasti vzdělávání (viz COAG 2008a). V obsahu těchto dvou dokumentů je možné nalézt hlavní způsoby, jak je definice kvality ve vzdělávání v případě Austrálie uchopena. Melbourne Declaration on Educational Goals for Young Australians uvádí dva hlavní vzdělávací cíle Austrálie (MCEETYA 2008): 1. podpora rovnosti a excelence, 2. Australané jako úspěšní žáci, důvěryhodní a kreativní jedinci a aktivní a informovaní občané. První z uvedených cílů lze dát do souvislostí s vnímáním kvality ve vzdělávání ve smyslu excelence a rovnosti, když jedním ze zásadních aspektů kvality ve vzdělávání je zohlednění otázek sociální inkluze. Zdůrazněn je požadavek, aby socioekonomické znevýhodnění nebylo znakem neúspěšnosti ve vzdělávání. Tato skutečnost je dále posílena v dokumentu National Education Agreement, který explicitně zmiňuje závazek Austrálie jednak k naplnění práva Australanů na vzdělávání nejvyšší kvality a jednak k respektování aspektu sociální inkluze a koheze, a to zejména vzhledem k domorodému obyvatelstvu (COAG 2008a). Význam druhého z těchto témat je dále vyzvednut přijetím speciální dohody federální vlády Austrálie a vlád jednotlivých států federace, tzv. National Partnership Agreement on Low Socio-Economic Status School Communities3 (COAG 2008b), která vyčleňuje zvláštní finanční prostředky na podporu zaostávajících škol. Druhý z uvedených cílů Melbourne Declaration on Educational Goals for Young Australians pak uvedené úvahy zasazuje do širšího rámce, který charakterizuje kvalitního absolventa vzdělávacího systému4 (viz MCEEYTA 2008). Melbourne Declaration on Educational Goals for Young Australians dále zdůrazňuje, že současná éra globalizace klade stále vyšší nároky na znalosti a schopnosti ve vazbě na tvorbu pracovních míst. V tomto ohledu lze kvalitu ve vzdělávání spatřovat jako soulad s účelem služby, která je zde reprezentována situací na trhu práce (viz MCEEYTA 2008). Ve stejném duchu spojuje dosažené znalosti a schopnosti s účastí Australanů ve společnosti a zaměstnání rovněž dokument National Education Agreement (viz např. COAG 2008a). O významu vztahů vzdělávání a trhu práce pro chápání kvality ve vzdělávání pak svědčí rovněž přijetí dvou speciálních dohod federální vlády Austrálie a vlád jednotlivých států federace zaměřených na danou oblast – National Agreement for Skills and Workforce Development (viz COAG 2009a), National Partnership Agreement on Youth Attainment (COAG 2009b).5 Poznamenejme, že problematika přechodu mezi trhem práce a vzděláváním je součástí širšího konceptu, který chápe kvalitu ve vzdělávání jako přechod mezi vzdělávacími stupni a trhem práce, tj. jako proces transformace obecně. 1 Melbournská deklarace týkající se vzdělávacích cílů pro mladé Australany 2 Národní dohoda o vzdělávání 3 Národní partnerská dohoda o komunitních školách s nízkým socioekonomickým statusem 4 Vlastní schopnost se učit; čtenářská, matematická, informační gramotnost; logické myšlení, kreativita, inovativnost; týmová práce; podnikavost, optimismus, důvěra ve svou budoucnost; morálka a etika 5 Národní dohoda o rozvoji znalostí a pracovní síly respektive Národní partnerská dohoda o životní dráze mládeži 27