25 Úvod Kvalita ve vzdělávání představuje v současné době aktuální téma vzhledem k významu, který je vzdělání připisován jak pro úspěšný osobní život jedince, tak pro zajištění konkurenceschopnosti územních ekonomik. Naplnění cílů spojených s vysokou kvalitou vzdělávání však není automatické, některým zemím se jich daří dosahovat lépe, jiným hůře. Tato skutečnost stojí v pozadí snah méně úspěšných zemí o hledání inspirace z příkladů dobré praxe světově nejúspěšnějších vzdělávacích systémů. Poslední vývoj přitom naznačuje, že Česká republika není v tomto ohledu výjimkou. Cílem tohoto textu je přispět do současné diskuse o dalším směřování vývoje českého vzdělávacího systému prostřednictvím detailní analýzy řady dílčích aspektů problematiky kvality ve vzdělávání, a to prostřednictvím srovnání vybraných, relevantních charakteristik vzdělávacích systémů 16 zemí OECD (viz tabulka Ú-1) a s důrazem na vztahy k podmínkám České republiky. Konkrétně je pak předmětem našeho zájmu hodnocení následujících dílčích témat: - Definice kvality a efektivity ve vzdělávání (kapitola 1.1) - Metodiky sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání (kapitola 1.2) - Způsoby využití sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání (kapitola 1.3) - Přístupy ke sledování dosažené úrovně základních gramotností (kapitola 2.1) - Základní gramotnosti v koncepčních dokumentech (kapitola 2.2) - Rámcové podmínky škol pro rozvoj základních gramotností (kapitola 2.3) - Korelace a vztahy k dosahované úrovni základních gramotností (kapitola 2.4) - Sledování podpory rozvoje základních gramotností (kapitola 2.5) - Vnímání problematiky hlavními skupinami účastníků vzdělávání (kapitola 3) Tabulka Ú-1: Přehled hodnocených zemí Země Země 1. Austrálie 9. Nový Zéland 2. Česká republika 10. Polsko 3. Dánsko 11. Rakousko 4. Finsko 12. Slovensko 5. Irsko 13. Slovinsko 6. Kanada 14. Spojené státy 7. Německo 15. Švédsko 8. Norsko 16. VB – Anglie V poslední, čtvrté, kapitole jsou poznatky získané dílčími analýzami syntetizovány do podoby návrhu Koncepce sledování a hodnocení kvality a efektivity vzdělávání v České republice. 25