8 2.3.15 Velká Británie – Anglie ............................................................................................................... 272 2.3.16 Syntéza poznatků v kontextu situace v České republice ......................................................... 275 2.4 Korelace a vztahy k dosahované úrovni základních gramotností ........................................................ 293 2.4.1 Význam rámcových podmínek škol sledovaných zemí pro rozvoj základních gramotností ve vazbě na jejich dosaženou úroveň – vztahy a korelace ....................................................................... 294 2.4.2 Význam rámcových podmínek škol sledovaných zemí pro rozvoj základních gramotností – rozdíly v dosažené úrovni žáků .................................................................................................................. 324 2.5 Sledování podpory rozvoje základních gramotností v kontextu situace v České republice ............. 357 3. Vnímání externího hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání hlavními skupinami účastníků vzdělávání v České republice ............................................................................................................................... 364 3.1 Metodika hodnocení.................................................................................................................................. 364 3.1.1 Podstata obsahového zaměření výběrového šetření ............................................................... 364 3.1.2 Tvorba výběrových souborů ...................................................................................................... 369 3.1.2.1 Ředitelé, učitelé a další pedagogičtí pracovníci, školní inspektoři ........................................ 369 3.1.2.2 Zřizovatelé škol a zaměstnavatelé .............................................................................................. 371 3.1.2.3 Žáci a zákonní zástupci ............................................................................................................... 372 3.2 Výsledky hodnocení ............................................................................................................................. 374 3.2.1 Externí testování a dosahované vzdělávací výsledky .............................................................. 374 3.2.2 Externí testování a chování a rozhodování skupin účastníků ve vzdělávání ....................... 379 3.2.3 Externí testování a obsah výuky ................................................................................................ 385 3.2.4 Externí testování, zveřejnění výsledků a jejich využití ........................................................... 387 3.2.5 Externí testování a jeho organizace ........................................................................................... 391 3.2.6 Komerční testování a práce České školní inspekce ................................................................. 394 3.2.7 Diferenciace odpovědí vzhledem k charakteristikám školy ................................................... 397 4. Návrh Koncepce sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání v České republice................ 404 4.1 PO 1 – Rámcové podmínky vzdělávacího systému ......................................................................... 407 4.2 PO 2 – Nástroje sledování a hodnocení vzdělávacích výsledků ..................................................... 414 4.3 PO 3 – Systém hodnocení efektivity ve vzdělávání .......................................................................... 426 Použitá literatura a zdroje informací ................................................................................................................... 432 Seznam zkratek...................................................................................................................................................... 449 Příloha 1 – výsledná podoba dotazníků .............................................................................................................. 452 P.1-1 Ředitel základní nebo střední školy ...................................................................................................... 452 P.1-2 Ředitel mateřské školy ............................................................................................................................ 457 P.1-3 Učitel/DPP základní školy a střední školy s maturitními obory ...................................................... 459 P.1-4 Učitel/DPP střední školy bez maturitních oborů ............................................................................... 464 P.1-5 Školní inspektor ..................................................................................................................................... 468 P.1-6 Zřizovatel ................................................................................................................................................ 473 8