53 Využít odborné kapacity a zkušenosti pedagogů ze základních škol praktických při zavádění opatření v ZŠ a SŠ pro úspěšné začleňování žáků se SVP, zejména se sociálním znevýhodněním. Posilovat prestiž učitelské profese, školy jako instituce a budovat příznivější celospolečen-ské klima ve prospěch společného vzdělávání všech žáků. To je úkol ministerstva školství a dalších odpovědných subjektů, včetně VŠ.Pro zajištění lepší spolupráce s rodiči se navrhuje Motivovat školy a pedagogy k větší otevřenosti vůči rodičům a veřejnosti. Otevřenost škol posilovat např. pořádáním vzdělávacích akcí, přednášek a besed s odborníky na různá témata. Motivovat pedagogy k týmové spolupráci s rodiči a dalšími osobami podílejícími se na vzdě-lávání dětí a žáků. Zvyšovat rodičovské kompetence např. pořádáním odborných seminářů (s případnou účastí pedagogů) zaměřených na rozvoj pozitivních rodičovských dovedností.Opatření 2.3 – Zlepšit poradenské služby.Kvalitní poradenské služby jsou nezbytnou podmínkou úspěšného vzdělávání žáků se SVP ve ško-lách hlavního vzdělávacího proudu. V oblasti školských poradenských služeb se doporučuje uplatňování modelu tzv. třístupňové péče s využitím připravovaného systému 5 stupňové podpory. Cílem této péče je poskytovat žákům s vý-ukovými problémy cílenou pedagogickou podporu bezprostředně po manifestaci prvotních obtíží, ještě před vyšetřením ve školském poradenském zařízení. První stupeň péče představuje individualizovaná pomoc učitele reagující bezprostředně na projevení potíží žáka (učitel dále sleduje a vyhodnocuje efekt individualizované podpory). Druhý stupeň představuje tzv. plán pedagogické podpory. Na základě odborných konzultací s pracovníky školního poradenského pracoviště (nejlépe se školním speciálním pedagogem či školním psychologem) by měl být pro žáka vypracován plán pedagogické podpory. Třetím stupněm je využití specializované diagnostiky a intervence na odborném pracoviš-ti či v koordinaci s ním.Předností modelu je, že je zaměřen především na prevenci (s pomocí se nečeká, až dítě selže nebo až je mu stanovena konkrétní diagnóza školským poradenským zařízením) a na minimalizaci či úplné odstranění počátečních obtíží. V oblasti školských poradenských zařízení se doporučuje Přizpůsobit kapacity a činnost školských poradenských zařízení aktuálním potřebám uživa-telů služeb. Zlepšit metodické vedení školských poradenských zařízení na úrovni systému, sjednotit kritéria, formuláře a diagnostické postupy, včetně těch, které se týkají sociálního znevýhod-nění, zavést odborné supervize na centrální úrovni, vymezit kompetence školských poraden-ských zařízení a školních poradenských pracovišť s důrazem na autonomii a spolupráci těch-to subjektů.