52 Vytvořit podmínky ke zvyšování profesních kompetencí pedagogů v oblasti pedagogické di-agnostiky, ve sledování individuálního pokroku žáků, v diferenciaci výuky, ve využívání for-mativního hodnocení, pozitivního ovlivňování klimatu třídy a školy ve spolupráci s rodinou a komunitou. Vést pedagogy k využívání efektivních metod vzdělávání založených zejména na vlastní akti-vitě a spolupráci dětí nebo žáků, cíleně pracovat s klimatem třídy i školy. Podpořit pedagogy ve školách formou odborné supervize1 (tzn. rozvíjet jejich schopnost re-flexe vlastní práce, náhled na vlastní postoje, vzájemnou komunikaci a spolupráci) a využívá-ním intervize 2. Rozvíjet ve školách otevřený prostor pro řešení pracovních témat mezi pedagogy formou vý-měny zkušeností formou intervize Jako systémové řešení se navrhuje zavedení standardu profese učitele a v návaznosti pak upravení a sjednocení profilu absolventa studijních programů pro pregraduální přípravu učitelů. Součástí pro-fesního standardu již bude schopnost učitele pracovat se znevýhodněnými žáky a využívat metody inkluzivního vzdělávání. Současně se zavedením standardu profese učitele by měl být uveden do praxe také kariérní systém, který by motivoval učitele k prohlubujícímu vzdělávání v oblasti inkluze. Jako důležité a praxí žádané se jeví zajištění navazující podpory absolventů ze strany poskytovatelů pregraduálního vzdělávání v prvním roce po nástupu do praxe (supervize, možnost absolvování spe-cializačních kurzů apod.).V neposlední řadě je třeba vytvořit funkční systémy DVPP, které podporují inkluzivní formy vzdělávání a hodnocení, zahrnující také stáže, výměny zkušeností, mentoring apod. včetně zajištění jejich financování ze státního rozpočtu.Opatření 2.2 – Podporovat vedení škol, stimulovat příznivé školní i celospolečenské klima. Získat, podporovat a udržet si vysoce kvalitní učitele a zlepšit spolupráci s rodiči.Veřejná diskuse, včetně anketního šetření postojů odborné veřejnosti, prokázala, že učitelé doporu-čením směřujícím k inkluzivnímu vzdělávání rozumějí a přijímají je jako správná, ale odmítají jejich zavádění prostřednictvím pouze formálních nařízení, bez metodické a finanční podpory. Toto zjiš-tění je reflektováno v návrzích na podporu zlepšení podmínek pro práci pedagogických pracovníků. Zajistit nárokové financování osvědčených podpůrných aktivit, které ve školách rozvíjejí inkluzivní přístupy ve vzdělávání a snižují školní neúspěšnost žáků, jako jsou služby asisten-ta pedagoga, školního psychologa, speciální pedagoga, případně práce učitele, který se věnuje žákům nad rámec svého úvazku. Finančně odměnit a motivovat náročnější práci učitelů se sociálně znevýhodněnými žáky, zejména ve školách, které mají charakter znevýhodněné školy. 1 Supervizi lze považovat za další formu vzdělávání a osobnostního rozvoje pedagoga, při které nejsou předávána „ho-tová řešení“, ale je nabízen prostor pro hledání řešení. Více informací na: http://www.supervize.eu/o-supervizi/2 Intervize je způsobem sdílení případové práce, zkušeností, vzájemné podpory a reflexe mezi kolegy (oproti supervi-zi není nutná účast externího odborníka). Může být individuální nebo skupinová.