51 Opatření 1.2 – Všechny děti, tedy i sociálně znevýhodněné, mají získat kvalitní ZV a dobře si zvolit další vzdělávací dráhu. Na úrovni vzdělávacího systému se navrhuje umožnit všem dětem vzdělávání v ZŠ podle RVP pro ZV, při zohledňování jejich specifických potřeb a schopností. Potřeby dětí s těžkým zdravotním po-stižením mohou být zohledněny jejich vzděláváním podle vzdělávacího programu pro ZŠS.Součástí návrhu není rušení speciálních škol pro děti a žáky s těžkým zdravotním postižením ani ru-šení víceletých gymnázií. Zlepšení výsledků znevýhodněných dětí, odstranění jejich příliš velké se-gregace v tzv. znevýhodněných (stigmatizovaných) školách je třeba dosáhnout podporou samotných žáků a škol. Tento záměr předpokládá realizaci náročných konkrétních opatření na úrovni základního vzdělávání Vytvoření podmínek pro aplikaci podpůrných a vyrovnávacích opatření pro všechny znevý-hodněné děti a žáky. Uvedení do praxe katalogu podpůrných a vyrovnávacích opatření s realizací v ZŠ hlavního vzdělávacího proudu za souběžné podpory odborných specialistů z ŠPZ (SPC, PPP, SVP), současně je třeba zajistit potřebnou a konkrétní míru podpory dětí, žáků i pedagogů. Navýšení počtu odborných specialistů, speciálně kvalifikovaných učitelů a apod. Zvýšení normativu na žáky ZŠ, kteří vyžadují podpůrná a vyrovnávací opatření, zvýšenou pozornost věnovat výchově a zapojení do třídního kolektivu, podpoře pro domácí přípravu a většímu využívání zejména formativního hodnocení.Toto opatření předpokládá možnost identifikace sociálně znevýhodněných žáků, škol a regionů, do kterých je třeba primárně směrovat cílenou podporu (podrobněji viz níže priorita 3). Pro realizaci tohoto opatření jsou nezbytné další konkrétní kroky, jako je spolupráce MŠ a ZŠ na ply-nulém přechodu dětí z PV na ZV, stanovení pravidel pro inkluzivní hodnocení žáků a pro hodnocení školy ve smyslu její přidané hodnoty (podrobněji viz podkapitola 8.2).Řada konkrétních návrhů ke zlepšení kariérního poradenství, motivace žáků k dokončování SV, spolupráce s rodiči a zaměstnavateli je obsahem podkapitoly 8.2.Rychlost plnění tohoto opatření závisí především na jeho přijetí pedagogickou veřejností, na syste-matické metodické a zejména finanční podpoře.PRIORITA 2 Proměna kvalifikačního profilu pedagogů se zaměřením na inkluzi Vzdělávání ve školách se zvýšeným počtem znevýhodněných žáků vyžaduje patřičně kvalifikované a schopné učitele a ředitele, aby dokázali pomoci žákům překonávat různé překážky. Zlepšení přípravy pedagogů a podmínek jejich práce je považováno za nezbytnou podmínku pro implementaci inkluzivního vzdělávání v praxi, a proto se navrhují následující opatření:Opatření 2.1 – Změnit studijní programy se zaměřením na inkluzivní vzdělávání. Upravit studijní programy pregraduálního vzdělávání tak, aby vzdělávací obsah, formy a me-tody vzdělávání zvýšily připravenost budoucích učitelů pro práci s heterogenními skupina-mi dětí a žáků.