50 Navrhovaná opatření pro naplnění těchto priorit Zlepší současnou situaci dětí při překonávání školního neúspěchu a sníží nerovnosti ve vzdělávání. Předpokládají podporu zainteresovaných skupin. Zabraňují nežádoucímu vývoji, ale také podporují pozitivní vývoj a trendy. Přinesou v praxi měřitelný efekt a dají se monitorovat.PRIORITA 1 Zlepšení výsledků žáků (dokončování středního vzdělání)Každé dítě má mít stejné šance k dokončení středního vzdělání a tím i k lepšímu uplatnění v životě a na trhu práce. Proto se navrhují opatření na úrovni předškolního a základního vzdělávání, jejichž cílem je úspěšné ukončení středního vzdělání všech žáků. Opatření 1.1 – Všechny děti by měly projít kvalitní přípravou na základní vzdělávání. Dosavadní nástroje pozitivní motivace nejsou dostatečné a nedaří se zvýšit účast těch dětí, které jsou ohroženy neúspěchem a nejvíce předškolní přípravu potřebují. Proto se na úrovni státu (MŠMT, MPSV), ve spolupráci s kraji, obcemi a dalšími partnery navrhují opatření, která povedou ke zlepšení.Navrhuje se povinný poslední rok předškolního vzdělávání pro všechny děti od 5 let jako for-ma primární prevence výukových problémů a adaptačních potíží v 1. ročníku základní školy.Alternativou je nástup do povinného PV pro všechny děti s odloženou školní docházkou, včetně dětí, které navštěvují přípravné třídy, tedy od 6 let.Vzdělávání musí být diferencované podle specifických potřeb každého dítěte. Jde o děti s odkladem, které mají být vzdělávány se zaměřením na vyrovnávání nerovnoměrnosti jejich vývoje, na základě doporučení ŠPZ. Druhou skupinou jsou děti, které zatím do MŠ nechodily, potřebují získat nové do-vednosti, včetně jazykových, a vyžadují přípravu na ZV podle svých individuálních potřeb. Mělo by být využito příkladů dobré praxe a zkušeností ZŠ, které s přípravnými třídami mají dobré zkušenosti. Přípravné vzdělávání již nebude omezeno pouze na sociálně znevýhodněné děti, jako je tomu dnes. Povinné přípravné PV se bude týkat všech dětí od 5, respektive 6 let. Povinné PV by mělo být zdar-ma a mělo by být zaměřeno na úspěšný nástup do ZŠ. Zvýšené pedagogické nároky vyvolávají potřebu zvýšené kvalifikace. Doporučuje se zvýšit kvalifi-kační požadavky (vysokoškolské vzdělání) pro učitele dětí, které se připravují na vstup do ZŠ. Povin-ný přípravný rok před ZV by mohl být realizován jak na ZŠ, tak v MŠ. O jeho umístění a otevření by měl rozhodovat zřizovatel, většinou obec, ve spolupráci s krajem a ředitelem školy. Náročnost tohoto posledního předškolního ročníku vyžaduje zvýšenou kvalifikaci PP na úrovni VŠ (Bc.).S tímto hlavním opatřením souvisí návrhy na další dílčí opatření, která se týkají zvýšení celkových kapacit pro předškolní vzdělávání, monitoringu a intervence u dětí, které nejsou v MŠ, zlepšení spo-lupráce s rodiči, vymahatelnosti plnění rodičovských povinností a zlepšení finanční podpory na stra-ně škol i potřeb dětí, podrobněji viz kapitola 8.1.