49 Slabé výsledky českých žákůVýsledky žáků v matematické gramotnosti se oproti roku 2003 mírně zlepšily. ČR se nachází v prů-měru zemí OECD (viz kapitola 6, graf 1). Problémem je 21 % žáků, kteří nedosahují základní úrov-ně gramotnosti. Tito žáci čelí riziku, že nebudou schopni se dále vzdělávat a budou mít problémy s uplatněním na trhu práce. Další socioekonomické údaje Počet dětí v předškolním vzdělávání roste, ale podíl účasti v posledním roce přípravy na ZV klesá (viz kapitola 8.1, tabulka 4).Podíl absolventů škol na nezaměstnanosti je jedním z významných argumentů, který dokládá vý-znam kvality vzdělání pro uplatnitelnost na trhu práce. Dlouhodobě jednu třetinu všech neza-městnaných tvoří lidé bez ukončeného SV. Nové důkazy o vlivu kompetencí na uplatnitelnost přinesl výzkum mezinárodního hodnocení dospělých PIAAC. Je zřejmý vliv rodinného zázemí, tj. sociálně-ekonomického statusu, na dosažené vzdělání. Analý-zy výsledků PIAAC prokazují zvyšování závislosti dosahovaného vzdělání na rodinném zázemí, tento vliv narostl v období mezi roky 1998–2012 více než dvojnásobně.Podíl žáků s diagnózou lehkého mentálního postižení mírně klesá, stejně jako podíl žáků vzdělá-vaných v programu RVP ZV LMP (viz kapitola 8. 2, tabulka 5).Podíl žáků sociálně znevýhodněných uváděných ve výkazech škol se pohybuje do 1 %. Podíl počtu žáků, kteří plní povinnou školní docházku na VG a konzervatořích postupně mírně na-růstá, pohybuje se mezi 12–13 %.Došlo k navýšení počtu neúspěšných žáků u maturitní zkoušky. Od zavedení společné části matu-ritní zkoušky výrazně narostl počet neúspěšných maturantů a drží se kolem 19 % (viz kapitola 8. 2, tabulka 6).Doporučení Návrhy doporučení vycházejí z analýzy identifikovaných hlavních problémů v oblasti rovnos-ti a kvality ve vzdělávání v ČR Dostupnost PV pro všechny děti jako způsob podpory pro úspěšný nástup dětí do ZŠ. Motivace znevýhodněných žáků k větším ambicím a dokončení SV. Zlepšení kvality přípravy pedagogických pracovníků a podmínek jejich práce. Posílení a proměna poradenského systému. Systematický sběr dat včetně údajů o socioekonomickém zázemí žáků. Věnovat větší pozornost spolupráci s rodiči.Hlavní priority z hlediska zvýšení spravedlivosti ve vzdělávání 1. Zlepšení výsledků žáků (dokončování SV). 2. Proměna kvalifikačního profilu pedagogů se zaměřením na inkluzi.3. Systémové využívání socioekonomických údajů o žácích pro efektivnější financování a hodnocení.