45 dobrovolníků, které přispívá ke stabilizaci výsledků žáků ve vzdělávání apod.1 Odborná veřejnost se shodla na tom, že se zlepšuje povědomí sociálně znevýhodněných rodin o významu vzdělávání dětí v běžných ZŠ. Za negativní lze chápat přílišné spoléhání běžných škol na aktivní přístup rodičů ke vzdělávání svých dětí. V běžné škole se od rodiny očekává, že bude dítě do školy průběžně připravo-vat a pomáhat mu s řadou úkolů, které dítě samo nezvládá, činí tak více než 50 % rodičů žáků 5. tříd (ČŠI, 2013c). Tyto vysoké požadavky škol na rodinné zázemí vytvářejí silnou bariéru pro děti, které doma podpůrné prostředí ke svému vzdělávání nenacházejí, a odsuzují je k selhávání. Míra závislos-ti výsledků žáků na rodinném prostředí je v ČR vysoká i podle mezinárodních výzkumů. Rozšíření účinných metodik pro komunikaci s rodinami sociálně znevýhodněných žáků je nedostatečné, stejně jako je nízká úroveň koordinace mezi službami poskytovanými školou, OSPOD, Policií ČR a neziskovými organizacemi při práci s rodinou.Jaká jsou konkrétní doporučení Zkušenosti škol, které vzdělávají žáky se SZ a kterým se daří snižovat školní neúspěšnost, poukazují na zvýšení účinnosti všech opatření při zapojení rodičů do spolupráce se školou, učiteli a asistenty. Řada navrhovaných opatření se týká předškolního vzdělávání, motivace k dokončování středního vzdělání, poradenského systému i přípravy pedagogických pracovníků. Doporučení směřují k dů-slednému vyžadování plnění rodičovských povinností vyplývajících ze zákona, maximální obou-stranné komunikaci, získání zájmu rodičů různými motivačními formami a k budování vzájemného respektu a důvěry. Na úrovni MŠ Pozvání rodičů i s dětmi do MŠ. Kontaktování rodin předškoláků. Úzká spolupráce MŠ a rodičů při hodnocení výsledků vzdělávání dětí, včetně přijímání po-třebných opatření.Na úrovni ZŠ Využívání netradičních forem pro pravidelné třídní schůzky, například besídky s prezentace-mi výsledků žáků. Poskytování pravdivých, častých a srozumitelných informací o výsledcích a pokroku ve vzdě-lávání jejich dítěte. Rozhovory s rodiči při rozhodování o další vzdělávací dráze žáka.Na úrovni SŠ Soustavné informování rodičů po celou dobu studia o průběhu a výsledcích vzdělávání. Včasné informování rodičů v případě nedostatečných studijních výsledků. 1 Existují zpracované metodiky, např. z projektu CPIV, které je možné účinně využít.