40 Zvýšit důraz na dynamickou diagnostiku a diagnostiku v přirozeném prostředí žáka (škola, domácí prostředí). Zlepšit metodické vedení školských poradenských zařízení, sjednotit kri-téria, formuláře a diagnostické postupy, včetně těch, které se týkají sociálního znevýhodnění, zavést odborné supervize na centrální úrovni, vymezit kompetence školských poradenských zařízení a školních poradenských pracovišť s důrazem na spolupráci těchto subjektů. Zlepšit spolupráci specialistů při stanovení diagnózy a podpůrných opatření pro úspěšné vzdělávání žáka (ŠPZ, OSPOD, NNO, odborní lékaři). Zajistit předávání podstatných informací o výsledcích poradenské služby poskytované škol-ským poradenským zařízením (doporučení upravující vzdělávání žáka) nejen zákonným zá-stupcům, ale také škole. Změnit systém financování nezbytných podpůrných opatření stanovených na základě peda-gogicko-psychologické diagnostiky a zajistit jeho stabilní financování z prostředků státního rozpočtu.Na úrovni školy se doporučuje Zřizovat ŠPP, zřizovat systemizovaná místa školních psychologů a školních speciálních peda-gogů zejména ve školách, které mají zvýšený počet žáků ohrožených školním neúspěchem. Zajistit dostupnost služeb speciálních pedagogů a psychologů i menším školám prostřednic-tvím sdílení úvazku těchto pracovníků (jeden odborník pro více škol). Poskytovat poradenské služby školy dle potřeb žáka bezprostředně po manifestaci prvotních obtíží, nikoli až na vyžádání rodičů, OSPOD apod. či v reakci na dlouhodobé selhávání žáka. Pověřit školní poradenská pracoviště, aby vyhodnocovala počty a důvody předčasných od-chodů ze vzdělávání, zjišťovala a analyzovala další uplatnění žáků, kteří ze školy odešli jak předčasně, tak řádně, aby prováděla opatření ke zlepšení výsledků vzdělávání, včetně snižo-vání předčasných odchodů. Zkvalitnit a sjednotit postupy při zápisu žáků k povinné školní docházce s cílem zvýšit di-agnostický potenciál zápisu ve smyslu identifikace vzdělávacích potřeb žáků, aby jim bylo umožněno dosáhnout jejich vzdělávacího maxima.Na úrovni vysokých škol, zejména pedagogických fakult, se doporučuje Změnit profil absolventa oborů připravující učitele zejména pro PV a ZV tak, aby dokázali di-agnostikovat vzdělávací potřeby žáků a realizovat opatření pro úspěšné absolvování výuky v rámci běžných tříd a standardního vzdělávacího programu všemi dětmi, včetně dětí se SVP. Pro zajištění účinné práce s dětmi s různými vzdělávacími potřebami a s dětmi různě zne-výhodněnými v rámci běžných tříd a programů bude třeba změnit přístup k pedagogickopsychologickým a dalším speciálním službám a dovednostem tak, aby se staly standardní součástí profesního profilu učitele, případně některého stupně v kariérním systému. Poskytování poradenských služeb by mělo být součástí vzdělávací činnosti školy. Rozsah a formy těchto služeb budou záviset na konkrétní situaci dané školy. Změna tohoto přístupu má dopad na zvýšení nároků na kvalifikaci pedagogů, na obsah výchovné a vzdělá-vací činnosti, ale i na organizační a finanční zajištění činnosti školy, tedy na legislativní rámec, a bude vyžadovat změnu zákonné úpravy.