39 V ČR existuje několik akademických a výzkumných pracovišť, která se poradenskými službami za-měřenými na speciální vzdělávání a inkluzi zabývají, provádějí výzkumy a vydávají odborné publi-kace: Ústav speciálně pedagogických studií na Pedagogické fakultě UP v Olomouci, katedra speciální pedagogiky PdF MU v Brně, PdF UK v Praze, NÚV Praha. Zástupci těchto pracovišť se zapojili do veřejné diskuse k doporučením OECD, poskytli výstupy ze svých projektů a podíleli se na formula-ci doporučení v oblasti „proměny poradenského systému“.Jaká jsou konkrétní doporučení Pro zlepšení poradenské služby se doporučuje maximálně využít stávající i připravované ná-stroje, jako jsou např. katalogy posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb vytvoře-né v rámci projektu Inovace činnosti SPC při posuzování speciálních vzdělávacích potřeb a v současné době připravované katalogy podpůrných opatření, které vznikají v rámci pro-jektu Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR a projektu RAMPS-VIP III financo-vaných z ESF. V oblasti školských poradenských služeb se doporučuje Zavést model tzv. třístupňové péče, který byl ověřen v rámci projektu „Integrace žáků se spe-cifickými poruchami učení – od stanovení kritérií k poskytování péče všem potřebným žákům“ (Mertin a Kucharská, 2007), a poskytovat tak žákům s výukovými problémy cílenou pedago-gickou podporu bezprostředně po manifestaci prvotních obtíží, ještě před vyšetřením ve ŠPZ. Model je zaměřen především na prevenci (s pomocí se nečeká, až dítě selže nebo až je mu stanovena konkrétní diagnóza školským poradenským zařízením) a na minimalizaci či úplné odstranění počátečních obtíží. ‒ První stupeň péče představuje individualizovaná pomoc učitele, která reaguje bezpro-středně na projev potíží žáka (učitel dále sleduje a vyhodnocuje efekt individualizované podpory).‒ Druhý stupeň představuje tzv. plán pedagogické podpory. Na základě odborných konzultací s pracovníky školního poradenského pracoviště (nejlépe se školním speciálním pedagogem či školním psychologem) by měl být pro žáka vypracován plán pedagogické podpory – na rozdíl od individualizované pomoci učitele by měl být strukturovaný. Plnění a efektivita uvedeného plánu je pravidelně vyhodnocována. ‒ Třetím stupněm je využití specializované diagnostiky a intervence na odborném praco-višti či v koordinaci s ním.V rámci ověřování modelu se ukázalo, že většina obtíží žáků, na které bylo bezprostředně reagová-no, se vyřešila na úrovni školy a nemusela být řešena ŠPZ. Zavedení tohoto modelu je podmíněno zajištěním vzdělávání pedagogických pracovníků škol v oblasti pedagogické diagnostiky a intervence a zvýšením dostupnosti služeb školních speciálních pedagogů a školních psychologů. V oblasti školských poradenských zařízení se doporučuje Přizpůsobit síť a kapacity školských poradenských zařízení aktuálním potřebám uživatelů slu-žeb. Přejít od diagnostiky zaměřené primárně na zjišťování konkrétní diagnózy k diagnostice za-měřené na zjišťování míry podpory, kterou žák potřebuje při vzdělávání a navrhování kon-krétních podpůrných opatření.