34 o speciálních potřebách žáků se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním a sociál-ním znevýhodněním, v navazujícím magisterském studiu se jedná o strategie ve vzdělávání v in-kluzivním prostředí škol hlavního vzdělávacího proudu.V letech 2007–2013 katedra speciální pedagogiky řešila výzkumný záměr MSM0021622443 Spe-ciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro ZV. Na projektu spolupra-covalo 15 kateder a okolo 60 akademických pracovníků PdF MU s cílem vytvořit inkluzivní di-daktiku pro základní školu se žáky se SVP. Empirická šetření se realizovala v běžných základních školách v Brně a Jihomoravském kraji, a to na I. a II. stupni ZŠ.1 V roce 2010 vznikl vyčleněním z katedry speciální pedagogiky na PdF MU Institut výzkumu in-kluzivního vzdělávání (IVIV), jehož cílem je intenzivně se podílet na rozvoji výzkumné a tvůrčí činnosti podporující inkluzi ve školách. Vedle výzkumné činnosti je IVIV platformou pro rozvoj mladých výzkumníků, zajišťuje metodologickou podporu studentům doktorského studia speci-ální pedagogiky. Cílem IVIV je úzká provázanost s praxí, proto spolupracuje s řadou škol, škol-ských zařízení a neziskových organizací. Vzdělávání pedagogů na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy zajišťuje jednosemestrální kurz Základy inkluzivní pe-dagogiky pro všechny studenty v bakalářských studijních programech. Katedra primární pedagogiky ve spolupráci s katedrou speciální pedagogiky zavedla jednose-mestrální volitelný kurz pro 3.–5. ročníky oboru primární pedagogika Aktuální otázky pedagogiky I – Podpora dětí s překážkami v učení. Jedná se o asistentskou praxi (1 den v týdnu student působí ve třídě, kde se vzdělávají žáci se SVP, jako asistent pedagoga). Studenti mají k dispozici metodickou podporu ze strany pracovníků katedry speciální pedagogiky i odborníků mimo PedF UK, kteří se specializují na vzdělávání žáků se SVP (např. dětí cizinců). Studenti plní v průběhu praxe s pod-porou speciálních pedagogů a dalších odborníků specifické úkoly (např. mají za úkol zpracovat návrh intervenčních aktivit zaměřených na specifické obtíže žáka apod.).Katedra speciální pedagogiky realizuje povinné jednosemestrální kurzy s názvy Metodika in-tegrativní pedagogiky a Inkluzivní pedagogika pro studenty oboru studia speciální pedagogi-ka a dvouoborového studia učitelství pro druhý stupeň ZŠ a SŠ a speciální pedagogika, ve kterých jsou studenti seznamováni s principy a metodami inkluzivní pedagogiky a také mimo jiné rea-lizují workshopy pro žáky spolupracujících základních škol, ve kterých mají možnost vyzkoušet si konkrétní metody a techniky v praxi. Vzdělávání pedagogů na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci Na pedagogické fakultě UP v Olomouci byl již před 17 lety změněn tehdejší „historický“ vzdělá-vací program speciálních pedagogů (jednooborová speciální pedagogika) na vzdělávání studentů v tzv. dvojkombinacích. Běžný model přípravy speciálních pedagogů (učitelský směr) na této fa-kultě tak zahrnuje dlouhodobě studia speciální pedagogiky v kombinaci s předměty: matematika, český jazyk, technická výchova, výtvarná výchova, hudební výchova. V posledních letech nejsou výjimkou kombinace s obory filologickými (angličtina, němčina). Znamená to, že tito poslucha-či jsou připraveni působit na všech typech ZŠ a SŠ v ČR v příslušné předmětové rovině a jejich vzdělání zahrnuje i integrální složku speciální pedagogiky. Stejně jako na fakultách v Praze a Brně i v Olomouci každý posluchač pedagogické fakulty (učitelský obor) absolvuje během studia jed-nosemestrální kurz zaměřený na speciálně pedagogickou problematiku. Přestože se jedná o pře-1 Více informací na http://www.ped.muni.cz/wsedu