32 Vyvíjet systematickou metodickou a také finanční podporu na úrovni státu ve spolupráci se specializovanými pracovišti vysokých škol a se zřizovateli pro rozšíření a využívání inkluziv-ních forem hodnocení. Rozvíjet formativní hodnocení zejména v PV a ZV. Využívat a rozvíjet vlastní hodnocení v rámci podpory inkluzivních metod hodnocení. Sledovat, vyhodnocovat a metodicky podporovat provádění inkluzivních forem hodnocení ve školách v rámci externího hodnocení škol ČŠI v rámci hodnocení školy.Na úrovni hodnocení školy a ředitele školy se doporučuje zohlednit úroveň práce školy se znevýhodněnými žáky a také to, jakou přidanou hodnotu škola přináší. Hodnocení školy provádí ČŠI i zřizovatel školy na základě předem daných kritérií. Jejich do-poručení směřují k zavádění a využívání kritéria úspěšnosti žáků ve vzdělávání, optimálnímu začlenění různě znevýhodněných, případně talentovaných žáků a k úspěšnému absolvování ZV a dokončení SV. 8.3 Zlepšení kvality přípravy pedagogických pracovníků a podmí-nek jejich práce Jak toto téma vidí Zpráva OECD Z hlediska nároků na přípravu pedagogických pracovníků a zlepšení podmínek jejich práce jsou ak-tuální i pro ČR doporučení, která se ukázala být účinná při podpoře znevýhodněných škol s nedosta-tečným prospěchem žáků. Tyto školy mají často problém získat a udržet si kvalitní učitele a ředitele. A přitom právě tyto školy potřebují co nejlépe kvalifikované a schopné učitele a ředitele, kteří by do-kázali pomoci žákům překonávat různé překážky. Proto OECD doporučuje posílit a podporovat ve-dení škol, stimulovat příznivé školní klima, získat, podporovat a udržet si vysoce kvalitní učitele.Nejen žáci, ale i učitelé potřebují motivující a podnětné prostředí. Proto OECD doporučuje: „Po-skytnout podnětné pracovní podmínky, které pomohou udržet učitele ve znevýhodněných školách. Učite-lé zůstanou v těchto školách s větší pravděpodobností, pokud tam budou moci pracovat efektivně a uvidí výsledky svého úsilí. Bez dobrých podmínek se učitelé mohou cítit neefektivní, mohou ze škol odejít, nebo dokonce zcela zanechat pedagogické činnosti. Je třeba navrhnout odpovídající finanční a kariérní po-bídky, které by přilákaly a pomohly udržet vysoce kvalitní učitele ve znevýhodněných školách“ (OECD, 2012b).OECD doporučuje zajistit efektivní strategie školní výuky a stanovit priority spolupráce škol s rodiči a komunitami. Pro nové vedoucí pracovníky OECD doporučuje zavést programy koučin-ku, vytvářet sítě škol, které se budou moci učit jedna od druhé, zajistit dobré pracovní podmínky a systematickou podporu vedoucích pracovníků ve znevýhodněných školách.Jaká je situace v ČR v dané oblasti a jak ji hodnotí odborná veřejnost Zlepšení přípravy pedagogů a podmínek jejich práce je pociťováno jako jedno z nejpalčivějších témat samo o sobě a zároveň je chápáno jako podmínka pro řešení všech dalších diskutovaných oblastí. Jestliže platí obecné tvrzení, že základem úspěchu práce s dětmi či žáky jsou dostatečně připravení a motivovaní pedagogové, pak pro práci se znevýhodněnými žáky, to platí o to víc. Další vzdělávání a metodické