31 Opatření na úrovni ZŠ i SŠ Využívat nástroje pedagogické diagnostiky, vytvořit školní systémy podpůrných a vyrovnáva-cích opatření pro žáky ohrožené rizikem školního neúspěchu, při tvorbě využít i zkušenos-ti neziskových organizací. Usilovat o spolupráci s rodiči jak při prevenci školního selhání, tak při řešení problémů s cí-lem je překonat a dokončit příslušný stupeň vzdělání, informovat rodiče o všech potřebách a výsledcích vzdělávání. Nabídnout SZ žákům doučování, přípravu domácích úkolů a bez-platné volnočasové aktivity. Připravovat žáky na přijímací řízení.• Vést pohovory výchovných poradců s jednotlivými žáky a s jejich rodiči. Snížit vysoký počet zameškaných hodin, hledat řešení systematickou spoluprací školy, rodičů, orgánů sociálně-právní ochrany dětí, Policie ČR i neziskových organizací. Umožnit působení specializovaných pracovníků a zřízení ŠPP v ZŠ a SŠ, které vzdělávají vyšší počet žáků se SVP. Využívat motivační finanční a další podpory pro vzdělávání žáků v SV, zejména v oborech středního vzdělání (E) a středního vzdělání s výučním listem (H), (prospěchová, docházková stipendia, další odborné kurzy, příspěvky na dojíždění, ubytování). Zkvalitnit diagnostiku žáků za účelem posouzení další nejvhodnější vzdělávací dráhy žáka již v průběhu ZV, zlepšit práci výchovných poradců a ředitelů ZŠ. Zajistit prostupnost a možnost dokončení SV i po neúspěchu u maturitní zkoušky. Žáci musí dostat možnost dokončit střední vzdělání i na nižší než na původně započaté úrovni. Na stra-ně druhé je třeba dát šanci žákům po nesprávné volbě (sebepodcenění, nevhodně zvolený obor) k rychlému přechodu na vyšší úroveň SV. Je třeba nejen finančních pobídek, ale i fungující spolupráce škol s firemními partnery (zajiš-tění praxe v moderních podmínkách, motivační příklady úspěšných absolventů, dobře vydě-lávajících pracovníků, možnosti dalšího zaměstnání a profesního růstu). Změnit systém hodnocení žáků tak, aby byl více motivační; posílit využívání formativního hodnocení, výrazněji podpořit jeho využívání v rámci DVPP.Opatření v oblasti hodnocení Formy a využití hodnocení jako motivace k lepším výsledkům považuje za důležité z hle-diska změn jen část odborné veřejnosti. V této souvislosti zazněl požadavek směrem k MŠMT na stanovení pravidel pro hodnocení tak, aby motivovalo i slabší žáky k co nejlepším výsled-kům. Dobré zkušenosti s formativním hodnocením, vlastním hodnocením školy a sebehod-nocením žáků ukazují na nutnost rozvíjet také tyto formy hodnocení.Na centrální i školní úrovni se navrhuje Stanovit pravidla na úrovni RVP ZV pro hodnocení zohledňující znevýhodněné žáky (inklu-zivní hodnocení). Připravit ředitele a učitele na zapracování těchto pravidel inkluzivního hodnocení do škol-ních systémů hodnocení a na jejich využívání v praxi.