19 Na podporu zlepšení znevýhodněných škol se doporučuje Posílit a podpořit vedení a řízení škol. Stimulovat atmosféru a prostředí škol, které budou podporovat vzdělávání. Získat, podpořit a udržet si vysoce kvalitní učitele. Uplatňovat efektivní strategie výuky ve třídách. Stanovit priority spolupráce škol s rodiči a komunitami.Postavení ČR podle ukazatelů OECD Nedokončené vzdělání a opakování ročníků Velmi nízký podíl dospělých mezi 25 a 34 lety, kteří nedokončili alespoň SV (6 %). Relativně nízký podíl žáků opakujících ročník (výrazně pod průměrem OECD -4 %).Dopad socio-ekonomického zázemí žáků na rozdíly mezi výsledky škol Výkony v testování čtenářské gramotnosti (dále také ČG) PISA se v ČR poměrně výrazně liší mezi školami (vyšší rozdíly, než je průměr OECD). Velmi vysoký dopad socio-ekonomického zázemí školy (index ESCS) na výsledky žáků v tes-tování PISA. Výsledky českých žáků ve vazbě na jejich socio-ekonomický status Závislost výsledků českých žáků na socio-ekonomickém zázemí rodiny přibližně odpovídá průměru OECD. Čeští žáci s nižším socio-ekonomickým statusem čelí 2krát vyššímu riziku, že se dostanou v testování PISA pod hodnocení 2, než jejich vrstevníci. Podíly žáků z různých socio-ekonomických skupin navštěvujících soukromé školy se podle zjištění PISA 2009 v ČR výrazně neliší. Příznivé rozložení znevýhodněných žáků do různých typů škol. Slabé výsledky českých žáků Výkon žáků ve ČG je podprůměrný (PISA 2009). Podíl českých žáků, kteří v testování ČG PISA dosáhli úrovně nižší než 2 (23,1 %), je výrazně vyšší než průměr v zemích OECD (18,8 %). Patříme k zemím, ve kterých byly v testování PISA zjištěny největší rozdíly ve ČG chlapců a dívek. Dospělí mezi 25 a 64 lety, kteří nedosáhli VSV, čelí v ČR výrazně vyššímu riziku. Vzdělávací systém je selektivní a výrazněji orientovaný na odborné vzdělávání Selekce žáků probíhá v ČR ve srovnání se zeměmi OECD brzy (odchod na víceletá gymná-zia je možný už v 11 letech). Programy VSV se v ČR velmi výrazně orientují na odborné vzdělávání; podíl žáků, kteří se zapisují do všeobecně vzdělávacích oborů, je výrazně nižší, než je průměr OECD. Školy v ČR s vyšším socio-ekonomickým zázemím žáků mají mezi učiteli pracujícími na plný úvazek vyšší podíl učitelů s vysokoškolským vzděláním.