18 8 Hlavní problémy z hlediska rovnosti a kvality ve vzdělávání v ČR a návrhy opatření Většina zemí OECD, včetně ČR, řeší problém klesajících výsledků vzdělávání a předčasných od-chodů ze vzdělávání. Toto téma je aktuální ve většině zemí i z hlediska ekonomické recese a zvýše-ného rizika nezaměstnanosti pro ohrožené skupiny obyvatel. Úroveň a kvalita dosaženého vzdělání je rozhodujícím faktorem pro uplatnění na trhu práce, pro snižování sociálních rizik jedince, ale i celé společnosti. Zpráva OECD nabízí řešení nejvážnějších systémových problémů, které jsou příčinou školního neúspěchu a doporučuje konkrétní opatření pro podporu znevýhodněných žáků a škol.Základní zjištění studie a východiska OECD OECD spojuje rovnost a kvalitu ve vzdělávání.Vzdělávací systémy, které si v rámci OECD vedou nejlépe, podporují rovnost a poskytují všem dě-tem kvalitní vzdělání. Rovnost a kvalita ve vzdělávání představují dvě vzájemně spojené charakteris-tiky vysoce výkonných vzdělávacích systémů.Rovnost ve vzdělávání znamená, že osobní a společenské okolnosti, jako je pohlaví, etnický původ či rodinné zázemí, nepředstavují překážky při dosahování vzdělávacího potenciálu (spravedlivost) a že všichni jednotlivci získají alespoň základní úroveň dovedností (inkluze).Podle OECD Rovnost nespočívá jen v tom, že všichni budou mít zaručený stejný přístup ke vzdělávání, ale že jsou zohledňovány různé vzdělávací potřeby žáků. Vzdělávací systém musí podporovat žáky tak, aby plně využili svého studijního potenciálu, nesmí vytvářet bariéry nebo snižovat nároky na některé skupiny žáků. Investice do rovnosti ve vzdělávání se ekonomicky vyplácí, rozvíjení potenciálu jednotlivců zvyšuje jejich zaměstnatelnost a produktivitu. Je prokázané, že se vyplácí investovat do vzdělávání znevýhodněných dětí už v předškolním věku: účelem je zabránit vzniku obtížně překonatelných rozdílů mezi dětmi už v době nástu-pu do povinné školní docházky. Nejpodstatnější z hlediska přínosu pro veřejné finance je investice do dokončení středního vzdělání žáků. Investice do rovnosti se vyplácí i v době krize, protože znevýhodněné děti a mladí lidé s niž-ším vzděláním jsou jí zasaženi nejvíce.Na úrovni systému se doporučuje Odstranit opakování ročníků. Vyhnout se předčasné změně vzdělávacího směru a pozdržet výběr až do vyššího středního vzdělávání (dále také VSV). Řídit výběr školy a vyhnout se segregaci a zvyšování nerovnosti. Zpracovat finanční strategie, které budou reagovat na potřeby žáků a škol. Navrhnout rovnocenné směry VSV1, které zabezpečí dokončení úplného SV.1 V ČR se ve VSV dosahuje těchto stupňů vzdělání: střední vzdělání, střední vzdělání s výučním listem, střední vzdělání s maturitní zkouškou.