16 Graf 3: Rozdíly mezi školami a uvnitř škol v zemích OECD 7 Výsledky výzkumu postojů rodičů žáků 5. ročníků k otázkám spravedlivého přístupu ke vzdělávání Postoje rodičovské veřejnosti byly zjišťovány v rámci A5 projektu KIII formou kvantitativního vý-zkumu, na reprezentativním vzorku 605 rodičů žáků 5. ročníku. Šetření se uskutečnilo ve dnech 14. srpna až 13. září 2013 a bylo zaměřeno na rodiče jakožto důležité aktéry ve vzdělávání, a to zejmé-na v otázkách školní úspěšnosti. U dotazovaných rodičů převládá spokojenost se školami, které jejich děti navštěvují. Klíčový-mi faktory pro pocit spokojenosti je férovost školního hodnocení a komunikace školy s rodiči. Právě ta ale může představovat slabinu některých škol, protože přibližně 40 % rodičů dostává infor-mace o svém dítěti ze školy jednou za 3 měsíce nebo ještě méně často. Více než třetina rodičů dále uvedla, že jim škola neposkytuje informace o silných stránkách jejich dětí. Tato zjištění poukazu-jí na nutnost posílení komunikace škol s rodiči. Oblast komunikace s rodiči je zároveň považová-na za jeden z klíčových faktorů pro zlepšení spravedlivosti ve vzdělávání.Za další rizikový faktor lze označit vysokou míru angažování rodičů v domácí přípravě dětí. Téměř polovina rodičů uvádí, že dětem v 5. ročníku pomáhali s přípravou alespoň třikrát týdně. Děti mají často úkoly, kterým nerozumí. Situace představuje značné riziko pro úspěšnost vzdělává-ní dětí z rodin, které neposkytují pro domácí přípravu a zvládnutí učiva dostatečné zázemí. Existuje výrazný rozdíl ve vztahu ke školní docházce mezi chlapci a dívkami. Zatímco do školy cho-dí, podle názorů rodičů, nerado 16 % dívek, u chlapců dosahuje podíl nespokojených 41 %. Tato 200 -150 -100 -50 0 50 100 150 200 Belgie Turecko Nemecko Nizozemsko Izrael Madarsko Rakousko Japonsko Itálie Ceská republika Slovinsko Francie Chile Lucembursko Korejská republika Slovensko Recko Velká Británie Austrálie Portugalsko Nový Zéland Švýcarsko Polsko USA Norsko Mexiko Kanada Finsko Švédsko Irsko Dánsko Španelsko Estonsko Island Prumer OECD Prumer OECD %Rozdíly uvnitř škol Rozdíly mezi školami