12 Tematická zpráva o postupu transformace bývalých zvláštních škol ve školním roce 2011/2012 (ČŠI, 2012) Vydala ČŠI v srpnu 2012. Šetření potvrdilo pozitivní trend mírného poklesu v zastoupení romských žáků vzdělá-vaných podle RVP ZV LMP a obecně zvýšení podílu individuální integrace žáků se SVP. A4 projektu Kompetence III Posouzení systému monitoringu a evaluace v ČR (ČŠI, 2013b) Realizována ČŠI, která je v tomto projektu partnerem MŠMT. Využívá hodnocení jako motivačního nástroje pro zlepšování výsledků ve vzdělávání a sběr socioekonomických údajů pro zlepšování kontextu škol při jejich hodnocení. Veřejný ochránce práv (dále také VOP) Výzkum veřejného ochránce práv k otázce etnického složení žáků bývalých zvláštních škol a Popis metody a výsledků výzkumu etnického složení žáků bývalých zvláštních škol v ČR v roce 2011/2012 (Varvařovský, 2012). Zpráva VOP potvrdila zjištění ČŠI z roku 2010 o nepřímé diskriminaci romských žáků; dle zjištění VOP „odhadované zastoupení 32–35 % romských žáků v tzv. bývalých zvlášt-ních školách neodpovídá poměru zastoupení Romů v populaci ČR, které činí 1,4–2,8 %“. Návrh VOP na změnu školského zákona, která by „zakotvila přednost individuální integra-ce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné základní škole“1. V roce 2013 se MŠMT přihlásilo k tématu zlepšení vzdělávacích šancí pro znevýhodněné děti doku-mentem Hlavní směry Strategie vzdělávací politiky do roku 20202 a Operační program pro vzdělávání 2014–2020 Jedním ze tří cílů Strategie je zvýšení spravedlivosti ve vzdělávání. Cílem Operačního programu pro vzdělávání3 je rozvoj rovných příležitostí v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání na všech stupních škol.5.2 Aktivity nestátních organizací a výzkumná šetření Kromě aktivit státních orgánů přicházely reakce rovněž ze strany odborných asociací a občanských sdružení. Do proměny situace v začleňování dětí a žáků se SVP do hlavního vzdělávacího proudu, se zapojují především samotné školy, kterým významně pomáhají aktivity odborných pracovišť, vysokých škol a občanských sdružení: Agentura pro sociální začleňování, společnost Člověk v tísni, nezisková organizace Liga lidských práv nebo občanské sdružení Rytmus. Přehled nejdůležitějších aktivit, projektů, studií a výzkumných šetření Petice za zachování základních škol praktických (bývalých zvláštních škol) podpořená Asoci-ací speciálních pedagogů (podzim 2012).1 VOP dále doporučil MŠMT vypustit z vyhlášky č. 73/2005 Sb. „možnost zařazení žáka bez postižení do speciální třídy nebo školy“ z důvodu rozporu vyhlášky se zákonem. Tato změna vyhlášky se stala součástí Plánu opatření pro výkon rozsudku ES.2 Uvedený materiál MŠMT je k datu vydání této publikace ve fázi přípravy.3 Návrh nového operačního programu je financovaný z fondů EU Výzkum, vývoj, vzdělávání.