11 5 Kontext činností státu a nevládních organizací, které ovlivňují situaci a vývoj rovného přístupu ke vzdělávání 5.1 Klíčové koncepční materiály a aktivity Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na roky 2011–2015 (vláda ČR) Zpracována Radou vlády pro lidská práva, v září 2011 přijata vládou ČR Obsahuje 8 priorit zaměřených na podporu vzdělávání dětí ohrožených sociálním vylou-čením: Změna financování MŠ, ZŠ a SŠ; posílení dostupnosti, kvality a využívání před-školní péče; posílení otevřenosti a kvality základního vzdělávání; posílení kvality profesní přípravy a podpora středního školství; transformace péče o ohrožené děti; transformace a posílení kvality poradenského systému; posílení metodické připravenosti budoucích i stávajících pedagogických pracovníků; posílení kvality a navýšení grantové podpory opatření v oblasti vzdělávání sociálně vyloučených dětí. Národní akční plán inkluzivního vzdělávání (MŠMT) Připraven MŠMT, vládou ČR přijat v březnu 2010. Obsahuje definici inkluzivního vzdělávání: „Za inkluzivní vzdělávání považujeme vzdělá-vání rozvíjející kulturu školy směrem k sociální soudržnosti, vzdělávání vycházející z uspo-řádání běžné školy způsobem, který naplňuje koncept rovných příležitostí a nabízí adekvátní podporu v rámci vyučování všem dětem bez ohledu na jejich individuální rozdíly s cílem maximálně rozvinout jejich vzdělávací potenciál.“. Plán opatření pro výkon rozsudku Evropského soudu pro lidská práva v případu D. H. a ostat-ní proti České republice „Rovné příležitosti“ (MŠMT, 2012) Vydán MŠMT v listopadu 2012. Opatření směřující výhradně k nápravě těch pochybení, za která ČR byla odsouzena, tj. k: „důslednému naplňování zásad školského zákona, Úmluvy o ochraně lidských práv a zá-kladních svobod, Úmluvy o právech dítěte a Ústavy České republiky tak, aby etnicita a sociál-ní zázemí neměly vliv na zařazování žáků do vzdělávacích programů“. Součástí plánu jsou též požadavky na změny v diagnostice žáků a na monitoring počtu romských žáků vzdělávaných podle RVP ZV LMP. Národní strategie ochrany práv dětí (ÚV, 2012) Schválena vládou v roce 2012. Cíl: vyrovnání příležitostí pro děti a mladé lidi ze znevýhodněného sociálního prostředí; v jeho rámci „je doporučeno urychleně přijmout veškerá nezbytná opatření pro zajištění účinného zrušení veškerých forem segregace dětí, zvláště diskriminačních praktik vůči nim ve vzdělávacím systému, přijmout komplexní národní akční plán prevence rasismu, rasové diskriminace, xenofobie a intolerance“1. 1 Plnění cíle je sledováno v rámci Akčního plánu k naplnění Národní strategie ochrany práv dětí 2012 – 2015. Dostupné z: http://www.mpsv.cz/files/clanky/14311/APN_ NSOPD_ 2012-2015.pdf