9 Závazným koncepčním dokumentem, který rozpracovává cíle vzdělávací politiky je Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR na období 2011–2015 (MŠMT, 2011). Proble-matice rovných příležitostí ve vzdělávání věnuje významnou část. Zabývá se jak oblastí inkluzivního vzdělávání, tak oblastí podpory a zlepšení podmínek pro žáky se zdravotním postižením nebo zne-výhodněním. Dlouhodobý záměr vzdělávání obsahuje některá opatření, která zmiňuje v doporučeních také Zpráva OECD. Tato opatření jsou však v praxi realizována jen omezeně, v závislosti na místních podmínkách a zejména na finančním zajištění. 4 Finanční podpora pro vzdělávání sociálně znevýhodněných žákůPodpora vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním je realizována formou dotačních rozvojových programů. Na rozdíl od žáků zdravotně postižených neexistuje nároková forma finanční podpory prostřednictvím normativů, respektive příplatků. Tato skutečnost je vážným problémem a překážkou pro systematickou práci se žáky ohroženými školním neúspěchem z důvodu sociálního znevýhodně-ní. Na podporu vzdělávání těchto žáků vyčleňuje každoročně MŠMT nemalé částky ve formě progra-mů. Čerpání těchto prostředků je významnou pomocí, která je však spojená se zvýšenou administra-tivní zátěží na straně školy i MŠMT. Navíc není jistá. Příkladem systematické finanční podpory žáků se SVP je financování žáků s lehkým mentálním postižením (dále také LMP). Tabulka 1: Financování žáků na ZŠ dle RVP ZV a na ZŠP dle RVP ZV LMP Normativ na žáka – RVP ZV 1. stupeň25 006 Kč2. stupeň35 554 KčNormativ na žáka, který se vzdělává v ZŠP podle RVP ZV LMP 1. stupeň37 687 KčNormativ na žáka, který se vzdělává v ZŠ podle RVP ZV LMP 1. stupeň32 865 Kč2. stupeň43 863 KčZdroj: Údaje v tabulce 1 byly zjištěny od ředitelů škol (říjen 2013). Příplatek k normativu je stanovován krajským úřadem. Ministerstvem regulován není a jeho výše je mezi kraji odlišná.4.1 Přehled výdajů na dotační a rozvojové programy MŠMT V roce 2013 vyhlásilo MŠMT pro oblast speciálního a inkluzivního vzdělávání a poradenství níže uvedené dotační a rozvojové programy:1) Rozvojový program MŠMT „Podpora financování asistentů pedagoga (AP) pro děti, žáky a stu-denty se sociálním znevýhodněním“