7 Součástí publikace je soubor doporučení pro zlepšení situace v oblasti spravedlivého přístupu ke vzdělávání. Vychází ze studie OECD, která identifikovala pět oblastí na úrovni systému a pět oblastí na úrovni školy, jež je třeba sledovat jako klíčové z hlediska zlepšování kvality a rovnosti ve vzdělá-vání. Průsečíkem těchto mezinárodně ověřených opatření a doporučení týmu A5 je snaha pomo-ci dětem, které nemají stejné šance, především ze sociálních důvodů, na získání kvalitního vzdělání a potřebují podpořit.2 Informace o A5 Překonávání školního neúspěchu v ČR V roce 2010 se ČR zapojila do mezinárodního projektu Overcoming school failures: Policies that work, aby zmapovala český vzdělávací systém z hlediska spravedlivosti a získala tak externí expertní pohled na nejzávažnější problémy a jejich možná řešení.Na úrovni OECD byla výstupem projektu zpráva Equity and Quality in Education: Supporting dis-advantaged students and schools (dále jen Zpráva OECD), která vyšla na jaře 2012 (OECD, 2012a). Shrnuje poznatky z výzkumu v 9 zemích OECD, přičemž vychází z podkladových zpráv jednotlivých zemí (ÚIV, 2011) s využitím dlouhodobé řady dat a informací z výzkumných programů INES a PISA. Překlad Zprávy OECD byl zveřejněn v červnu 2012 jako první výstup A5 (OECD, 2012b). Zpráva OECD se zabývá výhodností investic do rovnosti ve vzdělávání, popisuje příklady politik, které rovnosti zabraňují, a přináší návrhy řešení, jak podpořit rovnost ve vzdělávání na úrovni sys-tému a školy. Přílohou Zprávy OECD je Spotlight zpráva: Česká republika, která uvádí srovnání ně-kterých ukazatelů v ČR v rámci mezinárodního kontextu z hlediska rovnosti a kvality ve vzdělávání a navrhuje varianty řešení pro zlepšení situace (OECD, 2012c).Pro potřeby praktické orientace ve Zprávě OECD byl zhotoven její Výtah (OECD, 2012d). Ten byl využíván při setkáních s odbornou veřejností a je rovněž výstupem A5. Pracovní tým A5 identifiko-val okruhy nejzávažnějších problémů, které byly následně diskutovány se zástupci OECD a s odbor-nou veřejností. Za účasti ministra školství Petra Fialy a vedoucí expertního týmu OECD Beatriz Pont byla Zpráva OECD o rovnosti a hlavní problémy ČR při překonávání školního neúspěchu poprvé diskutovány na semináři konaném 24. září 2012 v Praze.Následovala veřejná diskuse v regionech, které se zúčastnilo 183 zástupců odborné veřejnosti. Jednalo se především o ředitele škol a jejich zástupce, učitele, školní inspektory, pracovníky veřejné správy na krajské a místní úrovni, odborné pracovníky školských poradenských zařízení, zástupce MŠMT a neziskových organizací. Veřejná diskuse se setkala s velkým zájmem a přinesla řadu pod-nětů a návrhů opatření, které byly využity při formulaci doporučení. Stejně tak byly využity výsled-ky ankety realizované v průběhu seminářů jakožto objektivní zpětná vazba k navrženým okruhům hlavních problémů v oblasti rovnosti a kvality ve vzdělávání. V rámci aktivity byl realizován výzkum postojů rodičovské veřejnosti k otázkám rovnosti a na-vrženým opatřením, který provedla na základě výběrového řízení firma ppm factum research, s. r. o. v období srpen až září 2013. Výsledky výzkumu jsou shrnuty ve Zprávě o výsledcích výzkumu postojů rodičů (ČŠI, 2013e). Pracovní tým aktivity postupně připravoval návrhy na doporučení na základě svých bohatých peda-gogických i řídicích zkušeností. K jejich formulaci využíval též všechny výše uvedené výstupy aktivi-