5 Obsah Obsah................................................................................................................................................................5 Tabulky.............................................................................................................................................................5 1 Úvod..........................................................................................................................................................6 2 Informace o A5 Překonávání školního neúspěchu v ČR....................................................................7 3 Legislativní a koncepční rámec pro oblast rovného přístupu ke vzdělávání....................................8 4 Finanční podpora pro vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků...................................................9 4.1 Přehled výdajů na dotační a rozvojové programy MŠMT..................................................................9 5 Kontext činností státu a nevládních organizací, které ovlivňují situaci a vývoj rovného přístupu ke vzdělávání........................................................11 5.1 Klíčové koncepční materiály a aktivity...............................................................................................11 5.2 Aktivity nestátních organizací a výzkumná šetření...........................................................................12 6 Zjištění PISA 2012 v oblasti socioekonomických kontextů žáků a škol.........................................14 7 Výsledky výzkumu postojů rodičů žáků 5. ročníků k otázkám spravedlivého přístupu ke vzdělávání...............................................................................16 8 Hlavní problémy z hlediska rovnosti a kvality ve vzdělávání v ČR a návrhy opatření ................18 8.1 Předškolní vzdělávání dostupné pro všechny děti jako způsob podpory pro úspěšný nástup dětí do ZŠ.............................................................................................................20 8.2 Zlepšení vzdělávacích výsledků sociálně znevýhodněných žáků, motivace k větším ambicím a dokončení středního vzdělávání......................................................23 8.3 Zlepšení kvality přípravy pedagogických pracovníků a podmínek jejich práce............................32 8.4 Posílení a proměna poradenského systému........................................................................................37 8.5 Systematický sběr dat včetně údajů o socioekonomickém zázemí žáků.........................................41 8.6 Větší pozornost věnovat spolupráci s rodiči.......................................................................................43 9 Jaký bude vývoj šancí znevýhodněných dětí na úspěch ve škole, pokud se nic nezmění?...........46 10 Shrnutí a doporučení............................................................................................................................46 Bibliografie.....................................................................................................................................................54 Seznam použitých zkratek ............................................................................................................................57 Tabulky Tabulka 1: Financování žáků na ZŠ dle RVP ZV a na ZŠP dle RVP ZV LMP.........................................9 Tabulka 2: Podpora financování AP v ČR...................................................................................................10 Tabulka 3: Přehled výdajů dotačního programu MŠMT – Podpora integrace romské komunity......10 Tabulka 4: Vývoj účasti dětí v předškolním vzdělávání.............................................................................21 Tabulka 5: Žáci ZŠ - vzdělávání podle RVP ZV, přílohy LMP..................................................................26 Tabulka 6: Vývoj počtu neúspěšných žáků u maturitní zkoušky.............................................................28