P │ PŘÍLOHY Zjištění z modulu TALIS-PISA link 58 PŘÍLOHA 1 | Jak v TALIS 2018 proběhl výběr škol a učitelů Šetření TALIS pracuje s reprezentativním vzorkem škol tak, aby zjištění bylo následně možné zobecnit na danou populaci škol i učitelů a bylo možné srovnávat zjištění mezi jednotlivými státy. Celoplošné dotazování definované populace škol i učitelů by bylo technicky příliš náročné a ekonomicky velmi nákladné. V souladu s metodikou OECD provádí výběr škol mezinárodní konsorcium projektu na základě podkladů od jednotlivých států nebo ekonomik. Vzorek škol současně zohledňuje specifika daného vzdělávacího systému (např. druhy škol, regionální členění). Minimální vzorek musí za každý stát zahrnovat 150 škol a 3 000 učitelů. Výběr vzorku škol probíhá v TALIS jako tzv. dvoukrokový stratifikovaný výběr. V prvním kroku probíhá výběr jednotlivých škol, ve druhém jsou pak uvnitř těchto škol vybíráni učitelé. Školy se vybírají systematicky s pravděpodobností úměrnou jejich velikosti, která je v tomto případě určena počtem učitelů, kteří ve škole vyučují. V každé škole bylo do modulu TALIS-PISA zapojeno nejvýše 20 učitelů. V menších školách byli zapojeni všichni učitelé, ve větších školách s více než 20 učiteli byl proveden náhodný výběr učitelů – anonymně ve speciálním softwaru dodaném mezinárodním konsorciem. Jednalo se o učitele, mezi jejichž pravidelné povinnosti v daném školním roce ve vybrané škole patřila výuka v ročnících, ve kterých převážně studovali patnáctiletí žáci. Je třeba upozornit, že patnáctiletí žáci se v různých zemích nacházejí v různých ročnících školní docházky. V důsledku toho jsou ve vzorku TALIS-PISA zahrnuti učitelé vyučující na úrovni nižšího sekundárního vzdělávání (ISCED 2, vyučují patnáctileté žáky na konci povinné školní docházky) a učitelé, kteří vyučují na úrovni vyššího sekundárního vzdělávání (ISCED 3). Zatímco v České republice a Kolumbii byli ve vzorku do velké míry zastoupeni učitelé obou uvedených vzdělávacích úrovní, v Argentině (CABA), Gruzii, na Maltě, v Turecku a ve Vietnamu vyučuje převážná většina učitelů zařazených do šetření TALIS-PISA na úrovni ISCED 3. Naopak v Austrálii a Dánsku se patnáctiletí žáci, a tedy i učitelé, vybraní pro šetření TALIS-PISA nacházejí na úrovni ISCED 2 mezinárodní klasifikace vzdělávání. PŘÍLOHA 2 | Jak v PISA 2018 proběhl výběr škol a žáků Projekt PISA pracuje s reprezentativním vzorkem škol tak, aby zjištění bylo možné zobecnit na celou populaci patnáctiletých žáků a srovnávat je mezi jednotlivými zeměmi. Celoplošné testování a dotazování žáků by bylo technicky příliš náročné a ekonomicky velmi nákladné. V souladu s metodikou OECD provádí výběr škol mezinárodní konsorcium projektu na základě podkladů od jednotlivých zemí nebo ekonomických regionů. Vzorek škol současně zohledňuje specifika daného vzdělávacího systému (např. druhy škol, regionální členění). Minimální vzorek musí v každé zemi zahrnovat 150 škol a 4 500 žáků. Výběr vzorku škol probíhá v šetření PISA jako tzv. dvoukrokový stratifikovaný výběr. V prvním kroku se vyberou jednotlivé školy, ve druhém jsou pak uvnitř těchto škol vybíráni žáci daného ročníku narození. Žáci jsou vybíráni napříč třídami. Školy se vybírají systematicky s pravděpodobností úměrnou jejich velikosti, která je v tomto případě určena počtem žáků. V každé škole bylo do cyklu PISA 2018 zapojeno nejvýše 35 žáků. V menších školách byli zapojeni všichni žáci narození v roce 2002, ve větších školách byl proveden náhodný výběr žáků – anonymně ve speciálním softwaru, který dodalo mezinárodní konsorcium. V České republice se šetření PISA 2018 zúčastnilo zhruba 7 000 žáků z 330 škol.