5 │ ZKUŠENOSTI, NÁZORY A POSTOJE UČITELŮ RŮZNÝCH DRUHŮ ŠKOL V ČESKÉ REPUBLICE Zjištění z modulu TALIS-PISA link 55 GRAF 26 | Průměrný podíl času běžné vyučovací hodiny věnovaný podle vyjádření učitelů jednotlivým činnostem (v %) 5.3.8 Prostředí podporující spolupráci učitelů Díky šetření TALIS-PISA link můžeme rozšířit dosavadní poznatky TALIS 2018 o míře spolupráce učitelů v jednotlivých druzích škol také o data za učitele středních odborných škol, středních odborných učilišť a čtyřletých gymnázií. Dotazník obsahoval k tomuto tématu dvě baterie otázek, měřících míru sdílení a koordinace mezi učiteli (učitelé uváděli, jak často si vyměňují učební materiály s kolegy; jak často probírají s kolegy studijní pokroky konkrétních žáků; jak často spolupracují s ostatními učiteli ve škole s cílem zabezpečit stejné standardy při hodnocení pokroku žáků; jak často se účastní společných porad) a míru profesní spolupráce na výuce (jak často učitelé vyučují týmově společně s jinými učiteli v téže třídě; jak často pozorují výuku ostatních učitelů a poskytují jim zpětnou vazbu; jak často se zapojují do společných aktivit napříč třídami a věkovými skupinami, např. do projektů; jak často společně s kolegy pracují na svém profesním rozvoji). Čím vyšší hodnoty index nabývá, tím častější je dle výpovědí učitelů jejich zapojení do aktivit profesní spolupráce. Jak je patrné z grafu 27, v míře sdílení a koordinace mezi učiteli nejsou rozdíly mezi učiteli jednotlivých druhů škol věcně příliš velké, byť lze mírné (a statisticky významné) odlišnosti pozorovat mezi učiteli víceletých gymnázií, kteří se dle svých výpovědí do uvedených aktivit profesní spolupráce zapojují méně často než učitelé ve zbývajících třech druzích škol (základní, SOŠ a SOU). Míra sdílení a koordinace mezi učiteli gymnázií (čtyřletých i víceletých) je nižší než mezi učiteli základních škol. Nejpatrněji se rozdíly projevují v případě společného probírání studijních pokroků jednotlivých žáků s kolegy (nejméně jednou týdně nebo častěji to provádí 25 % učitelů víceletých gymnázií a 31 % učitelů čtyřletých gymnázií – oproti 43 % učitelů základních škol a 43 % učitelů SOU bez maturity a 36 % učitelů SOŠ s maturitou) nebo v případě spolupráce s ostatními učiteli ve škole s cílem zabezpečit stejné standardy při hodnocení pokroku žáků (jednou týdně či častěji uvedlo své zapojení do této aktivity 12 % učitelů víceletých gymnázií, 15 % učitelů čtyřletých gymnázií, 18 % učitelů SOŠ s maturitou, 25 % učitelů základních škol a 27 % učitelů SOU bez maturity). 866799647108388908681Základní školyVíceletá gymnáziaČtyřletá gymnáziaSOŠ s maturitouSOU bez maturityAdministrativní úkonyZjednávání pořádku ve třídě (udržování kázně)Vlastní vyučování a učení