5 │ ZKUŠENOSTI, NÁZORY A POSTOJE UČITELŮ RŮZNÝCH DRUHŮ ŠKOL V ČESKÉ REPUBLICE Zjištění z modulu TALIS-PISA link 54 GRAF 25 | Podíl mimovýukového pracovního času učitelů (v procentech) věnovaný uvedeným aktivitám (srovnání podle druhů škol, všichni učitelé zapojení do šetření TALIS-PISA link) Součet za jednotlivé činnosti nemusí dávat 100 % kvůli zaokrouhlování. Posledním v této zprávě zmíněným časovým aspektem práce učitelů je skladba vyučovací hodiny. Jak ukazují výsledky (graf 26), skladba běžné vyučovací hodiny se dle vyjádření učitelů v jednotlivých druzích škol liší. Zatímco největší podíl vlastního vyučování a učení uvádějí učitelé gymnázií (v průměru 90 % času na čtyřletých a 88 % na víceletých gymnáziích), na středních odborných školách bez maturity je to v průměru jen 81 % času. Tito učitelé zároveň uvádějí v průměru nejvyšší podíl vyučovací hodiny využívaný ke zjednávání pořádku (udržování kázně) ve třídě (10 %), nejmenší podíl hodiny věnovaný této činnosti pak v průměru uvádějí učitelé čtyřletých (4 %) a osmiletých (6 %) gymnázií. Zdá se, že toto zjištění úzce souvisí s charakterem žákovské populace v jednotlivých druzích škol. Co se týče podílu času běžné vyučovací hodiny věnovaného administrativním úkonům, jsou rozdíly mezi průměry za učitele jednotlivých druhů škol zanedbatelné. Šetření TALIS-PISA link tak potvrdilo předchozí zjištění TALIS 2018 o rozdílech ve skladbě vyučovací hodiny a rozšířilo o poznatky z dalších druhů škol. 299169411755531819821083563171982910446259171041294462791694147545Samostatné plánování nebo příprava vyučovacích hodin buď ve škole nebo mimo školuJiné pracovní úkonyPráce v týmu a diskuze s kolegy v této školeZnámkování/opravování žákovských pracíKonzultace s žáky (včetně dozoru nad žáky, mentorování, virtuálních konzultací, kariérního poradenství a výchovného poradenství)Účast na vedení školyObecná administrativní práce (včetně komunikace, papírování a další úřednické práce)Aktivity profesního rozvojeKomunikace a spolupráce s rodiči nebo zákonnými zástupciZapojení v mimoškolních aktivitách (např. sportovní a kulturní aktivity po vyučování)%