5 │ ZKUŠENOSTI, NÁZORY A POSTOJE UČITELŮ RŮZNÝCH DRUHŮ ŠKOL V ČESKÉ REPUBLICE Zjištění z modulu TALIS-PISA link 53 GRAF 24 | Vnímání nedostatku personálu jako překážky pro poskytování kvalitní výuky (podrobněji) 5.3.7 Využití pracovního času učitelů Učitelé zapojení do šetření TALIS-PISA link měli uvést, kolik času věnují vybraným pracovním činnostem. Časový objem těchto činností měli vztáhnout k poslednímu úplnému kalendářnímu pracovnímu týdnu (záměrem bylo vyloučit případné zkreslení vlivem prázdnin, svátků, nepřítomnosti v důsledku nemoci apod.). Pokud vezmeme v úvahu pouze učitele na plný úvazek (resp. úvazek odpovídající 90 % a více plného pracovního úvazku), průměrná týdenní doba přímé výuky u učitelů čtyřletých gymnázií odpovídala 19,6 hodinám, u učitelů víceletých gymnázií 20,4 hodinám, u učitelů základních škol 20,5 hodinám, u učitelů SOŠ s maturitou 20,9 hodinám a konečně u učitelů SOU bez maturity 22,4 hodinám. Statisticky významný rozdíl byl zjištěn jen mezi průměrnou týdenní pracovní dobou učitelů čtyřletých gymnázií a učitelů SOU bez maturity. Rozdíly ve využívání pracovního času učiteli mimo výuku nejsou ve srovnání mezi učiteli jednotlivých druhů škol výrazné (graf 25). Učitelé gymnázií věnují oproti učitelům jiných druhů škol větší podíl svého mimopracovního času samostatnému plánování nebo přípravě vyučovacích hodin ve škole či mimo školu a také mírně vyšší podíl času tráví známkováním či opravováním žákovských prací. Naopak ve srovnání s učiteli jiných druhů škol věnují menší podíl času obecné administrativní práci. V jiných činnostech nejsou rozdíly v podílech mimovýukového pracovního času mezi učiteli jednotlivých druhů škol věcně významné. 23496338121045503749649491533455452648684746394620246523221861163791110151042116482067162328Základní školyVíceletá gymnáziaČtyřletá gymnáziaSOŠ s maturitouSOU bez maturityZákladní školyVíceletá gymnáziaČtyřletá gymnáziaSOŠ s maturitouSOU bez maturityZákladní školyVíceletá gymnáziaČtyřletá gymnáziaSOŠ s maturitouSOU bez maturityVůbec neDo určité míryDocela anoDo velké míry0102030405060708090100 %Nedostatek kvalifikovaných učitelů Nedostatek učitelů s kompetencí učit žáky se speciálními vzdělávacími potřebami Nedostatek učitelů odborné přípravy