5 │ ZKUŠENOSTI, NÁZORY A POSTOJE UČITELŮ RŮZNÝCH DRUHŮ ŠKOL V ČESKÉ REPUBLICE Zjištění z modulu TALIS-PISA link 52 Průměrné hodnoty indexu nedostatku materiálních a jiných zdrojů nabývaly hodnot od 1,3 (ředitelé SOU bez maturity) do 1,5 (ředitelé základních škol), avšak tyto rozdíly mezi průměry za ředitele v jednotlivých druzích škol nebyly statisticky významné. V případě vnímání nedostatku personálu se průměrné hodnoty indexu pohybovaly mezi 1,1 (ředitelé víceletých gymnázií) a 1,8 (ředitelé SOU bez maturity). Jak ukazuje graf 23, i přes na první pohled markantní nominální rozdíly mezi hodnotami jednotlivých průměrů se jako statisticky významný ukázal jen rozdíl mezi řediteli víceletých gymnázií (1,1) a základních škol (1,6). GRAF 23 | Průměrný index vnímání nedostatku personálu jako překážky pro poskytování kvalitní výuky v jednotlivých druzích škol Dílčí rozdíly však lze pozorovat v případě jednotlivých položek, z nichž je index vnímání nedostatku personálu jako překážky pro poskytování kvalitní výuky tvořen (graf 24), zjištěné výsledky jsou do značné míry intuitivní a očekávatelné. Nedostatek kvalifikovaných učitelů trápí především ředitele základních škol (v součtu 22 % z nich uvedlo, že nedostatek těchto učitelů je do velké míry či docela překážkou pro poskytování kvalitní výuky) a ředitele středních odborných učilišť (20 %), na druhou stranu pak totéž uvedlo pouze 6 % ředitelů víceletých gymnázií. Podobný obrázek se naskýtá i v případě hodnocení nedostatku učitelů s kompetencí učit žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Jako překážku poskytování kvalitní výuky ho do velké míry či docela vnímá 43 % ředitelů základních škol a 31 % ředitelů SOU bez maturity, a naopak jen 9 % ředitelů víceletých gymnázií a 11 % ředitelů čtyřletých gymnázií. To lze dát do souvislosti s charakterem žákovské populace, která se v jednotlivých druzích škol nachází. V případě hodnocení nedostatku učitelů odborné přípravy jejich nedostatek za překážku poskytování kvalitní výuky do velké míry či docela považuje v součtu 44 % ředitelů SOU bez maturity a 24 SOŠ s maturitou. Nepřekvapí ani odpovědi ředitelů gymnázií (pro které otázka de facto není relevantní). 1,61,11,31,41,800,511,522,53Základní školyVíceletá gymnáziaČtyřletá gymnáziaSOŠ s maturitouSOU bez maturityIndex vnímání nedostatku personálu jako překážky pro poskytování kvalitní výuky