5 │ ZKUŠENOSTI, NÁZORY A POSTOJE UČITELŮ RŮZNÝCH DRUHŮ ŠKOL V ČESKÉ REPUBLICE Zjištění z modulu TALIS-PISA link 48 Co se týče míry využívání postupů implikujících kognitivní aktivaci žáků, nepřekvapí zjištění, že jejich využívání uvádějí v nejvyšší míře učitelé gymnázií (čtyřletých i víceletých), což lze dát do souvislosti s charakterem žákovské populace, která se v těchto školách koncentruje. Podle průměrných hodnot indexu kognitivní aktivace (graf 19) jsou v tomto ohledu víceletá i čtyřletá gymnázia statisticky významně odlišná od základních škol a SOŠ s maturitou. Z hlediska postupů souvisejících s řízením výuky udržováním kázně nepřekvapí, že jejich nejčastější využívání uvádějí učitelé základních škol a středních odborných škol. Naopak nejméně často uvádějí využívání postupů k udržování kázně učitelé gymnázií (graf 20). GRAF 20 | Průměrný index řízení výuky v jednotlivých druzích škol 5.3.2 Otevřenost vůči novým nápadům Jedna z baterií otázek v šetření TALIS-PISA link byla zaměřena na zjišťování subjektivního pohledu učitelů a ředitelů na to, do jaké míry jsou jejich škola či kolegové v učitelském sboru otevřeni novým nápadům a jejich uvádění do praxe. Učitelé měli vyjádřit míru svého souhlasu či nesouhlasu s tvrzeními jako „Většina učitelů v této škole se snaží přicházet s novými myšlenkami v oblasti výuky a vzdělávání“, „Většina učitelů v této škole je otevřena změnám“, „Většina učitelů v této škole hledá nové způsoby, jak řešit problémy“ a „Většina učitelů v této škole si vzájemně poskytuje praktickou podporu při uplatňování nových myšlenek“. Z odpovědí na tyto položky pak byl zkonstruován index vnímání otevřenosti učitelských sborů vůči inovacím. Průměrné hodnoty indexu za jednotlivé školy se pohybovaly v rozmezí od 10,5 (učitelé čtyřletých gymnázií) do 10,9 (učitelé základních škol), avšak další analýza ukázala, že tyto rozdíly průměrných hodnot indexu mezi učiteli jednotlivých druhů škol nejsou statisticky významné. Dále byl zkonstruován i index založený na odpovědích ředitelů na položky „Tato škola dokáže rychle rozpoznat potřebu dělat něco jinak.“, „Tato škola dokáže v případě potřeby rychle reagovat na změny.“, „Tato škola ochotně přijímá nové nápady.“ a „Tato škola je připravena rychle poskytnout podporu při zavádění nových postupů.“. Index nabýval průměrných hodnot mezi 12,2 (ředitelé základních škol) a 13,1 (ředitelé SOŠ s maturitou), avšak rozdíly mezi průměrnými hodnotami indexu za ředitele jednotlivých druhů škol nebyly shledány (podobně jako u vnímání otevřenosti učitelů vůči novým nápadům) statisticky významnými. 11,110,710,411,111,3891011121314Základní školyVíceletá gymnáziaČtyřletá gymnáziaSOŠ s maturitouSOU bez maturityIndex řízení výuky