5 │ ZKUŠENOSTI, NÁZORY A POSTOJE UČITELŮ RŮZNÝCH DRUHŮ ŠKOL V ČESKÉ REPUBLICE Zjištění z modulu TALIS-PISA link 46 GRAF 17 | Zdroje zpětné vazby podle odpovědí učitelů z jednotlivých škol 5.3 Proměny výuky a výzvy Tato část navazuje na stejnojmennou kapitolu z rozšířené národní zprávy z mezinárodního šetření TALIS 2018 a obohacuje tyto dosavadní poznatky o náplni hodin (vyučovacích postupech), otevřenosti školy novým nápadům, kvalitě prostředí pro učení a vyučování, sebedůvěře učitelů, stresu a jeho zdrojích, využití pracovního času učitelů nebo překážkách poskytování kvalitní výuky o pohled na rozdíly mezi jednotlivými druhy škol v České republice. V mnohých případech byl pro několik spolu tematicky souvisejících dotazníkových položek vytvořen konsorciem TALIS souhrnný index, neboť ten dokáže uvedené poměrně složité jevy a koncepty zachytit komplexněji a spolehlivěji, než kdyby byly zjišťovány jen jednou položkou (otázkou) v dotazníku. Proto byly tyto indexy v této kapitole využity. V jednotlivých grafech jsou znázorněny průměrné hodnoty těchto indexů za učitele či ředitele jednotlivých druhů škol, které se zúčastnily šetření TALIS-PISA link. Ve vybraných případech jsou komentovány také jednotlivé položky indexu. Pro názornou představu je vždy uvedeno také znění dotazníkových položek, z nichž jsou tvořeny jednotlivé indexy. 5.3.1 Náplň hodin Šetření TALIS-PISA link zjišťovalo, do jaké míry učitelé využívají ve svém vyučování postupy, které podporují jasnost výuky (shrnutí obsahu předešlé vyučované látky, nastavení jasných cílů na začátku výuky, vysvětlování očekávání, co se žáci naučí, a toho, jak nová látka souvisí s tou dřívější), které stimulují a aktivují kognitivní procesy u žáků (zadávání úloh, které nemají jasné řešení nebo které od žáků vyžadují, aby mysleli kriticky, rozdělování žáků do malých skupin, aby měli možnost přijít se společným řešením problému nebo úlohy, či požadování, aby se žáci sami rozhodli pro postup, jímž chtějí řešit složité úlohy) a které jsou spojeny s řízením výuky a udržováním kázně (učitel říká žákům, aby dodržovali třídní pravidla, nabádá žáky, aby poslouchali, co jim říká, klidní žáky, kteří ruší, když začne hodina, říká žákům, aby se rychle utišili). Čím vyšší je učiteli uváděná frekvence, s jakou ve své výuce tyto postupy využívají, tím vyšší jsou i hodnoty příslušných indexů. Přestože jsou ve všech třech indexech patrné statisticky významné odlišnosti některých druhů škol (nejčastěji jde o rozdíly mezi gymnázii, jak čtyřletými, tak i víceletými, a zbývajícími třemi druhy škol), věcně ale nejde o příliš významné rozdíly, průměrné hodnoty indexu se liší jen v řádu desetin. 585551484395908789867365676664Základní školyVíceletá gymnáziaČtyřletá gymnáziaSOŠ s maturitouSOU bez maturityZákladní školyVíceletá gymnáziaČtyřletá gymnáziaSOŠ s maturitouSOU bez maturityZákladní školyVíceletá gymnáziaČtyřletá gymnáziaSOŠ s maturitouSOU bez maturityJednotlivci nebo orgánymimo školuŘeditel/ka školynebo člen(ové) týmuvedení školyJiní kolegové(kteří nejsou součástí týmuvedení školy)Podíly učitelů, kteří obdrželi zpětnou vazbu od uvedeného subjektu1002030405060708090100%